Ændringen går ud på, at der i benzinafgiftslovens § 5, stk. 2, tilvejebringes hjemmel til afgiftsfritagelse for benzin til drift af vare- og lastmotorkøretøj er samt traktorer til intern transport i samme omfang, som de pågældende køretøjer vil kunne fritages for registrering efter de samtidig gennemførte ændringer i færdselslovens § 11, stk. 2. (Se nedenfor side 379).
Det oplyses i bemærkningerne til lovforslaget, at der i adskillige industrivirksomheder benyttes vare- og lastmotorkøretøjer samt traktorer til interne transporter på veje, som i begrænset omfang er åbne for almindelig færdsel. Disse køretøjer har hidtil kunnet kræves registreret med den følge, at der ikke ville kunne benyttes afgiftsfri benzin. I den samtidig gennemførte ændring af færdselslovens § 11, stk. 2 er der givet en dispensationshjemmel med hensyn til registreringspligten, således at køretøjer, som ganske overvejende anvendes uden for offentlige veje, på visse betingelser kan fritages for registrering.
Ved 1. behandling fik forslaget tilslutning fra socialdemokratiets og regeringspartiernes ordførere. Aksel Larsen (SF) var ikke så sikker på, at han kunne anbefale. Begrundelsen for fritagelsen måtte være, at de pågældende køretøjer kun undtagelsesvis brugte offentlig vej. Benzinafgiften var ganske vist i princippet beregnet på at dække vejudgifter, men det meste af den var af ren fiskal art. Han benyttede endvidere lejligheden til at komme ind på benzinpriserne i almindelighed og mente, at størsteparten af den benzin, der blev solgt, ganske åbenbart blev solgt til for høje priser. Monopoltilsynet burde kulegrave hele dette område. Man burde endvidere gribe ind over for benzinlotterierne.
Sigsgaard (VS) ville afvente udvalgsbehandlingen før endelig stillingtagen. Han kunne tilslutte sig Aksel Larsens forslag om, at monopoltilsynet grundigt undersøgte benzinbranchen. Men monopoltilsynet ville ikke kunne ændre det forhold, at internationalt prægede selskaber var i stand til at placere deres fortjeneste i det land, hvor det var mest fordelagtigt for dem, i dette tilfælde uden for Danmark. Der ville kunne rådes bod på meget, hvis man gik ind for det af motororganisationerne stillede forslag om at omlægge benzinafgiften til en værdiafgift.
Forslaget blev henvist til udvalget angående forslag til lov om afgift af chokolade- og sukkervarer m. m., der enstemmigt indstillede forslaget til vedtagelse.
Ved 2. behandling var der ingen der bad om ordet. 3. behandlingen afventede færdiggørelsen af forslaget til ændring af færdselsloven. Ved denne forelå der et ændringsforslag til ikrafttrædelsesdatoen. Med denne ændring vedtoges lovforslaget enstemmigt med 136 stemmer.