Loven har følgende ordlyd:
„§ 1. Amtsrådet overtager skolerådets opgaver efter §§ 29, 32 og 34 i skoletilsynsloven.
Stk. 2. Amtskommunen træder i stedet for skolefonden efter §§ 30, 31 og 32 i skoletilsynsloven og §§ 18, 36, 70, 71 og 81 i lov om fritidsundervisning m. v.
§ 2. Det fastsættes inden den 1. april 1970 ved lov, i hvilket omfang følgende opgaver henlægges til amtsrådet:
1. Skoledirektionens funktioner som tilsynsmyndighed for landkommunernes skolevæsen efter §§ 18-20 i skoletilsynsloven.
2. Undervisningsministerens funktioner som tilsynsmyndighed for købstadkommunernes og de hermed ligestillede kommuners skolevæsen efter § 24 i skoletilsynsloven.
3. Amtsungdomsnævnets funktioner efter § 77 i lov om fritidsundervisning m. v.
Stk. 2. Tilsynet med Frederiksberg kommunes skolevæsen og fritidsundervisningsvirksomhed m. v. varetages af undervisningsministeren .
§ 3. De i henhold til skoletilsynslovens § 21, stk. 1, udnævnte amtsskolekonsulenter fortsætter indtil den 31. marts 1972, dog længst for resten af deres ansættelsesperiode, deres virksomhed efter skoletilsynslovens §§ 22 og 23 for deres hidtidige område og de inden for dette beliggende købstæder, jfr. skoletilsynslovens § 27.
Stk. 2. Bestemmelserne i stk. 1 finder tilsvarende anvendelse på de i henhold til skoletilsynslovens § 25, stk. 1, udnævnte konsulenter for specialundervisningen og de i henhold til § 25, stk. 5, udnævnte medhjælpere for konsulenten.
Stk. 3. De i henhold til § 12, stk. 4, i lov om ungdomsskoler og aftenskoler m. v. udnævnte konsulenter for ungdomsundervisningen fortsætter deres virksomhed inden for deres hidtidige område indtil den 31. marts 1972, dog længst for resten af deres ansættelsesperiode.
§ 4. § 1, § 2, stk. 2, og § 3 har virkning fra den 1. april 1970."
Om baggrunden for lovforslagets fremsættelse anførtes følgende i bemærkningerne til lovforslaget:
„De ved lov nr. 225 af 3. juni 1967 om revision af den kommunale inddeling og lov nr. 223 af 31. maj 1968 om kommunernes styrelse gennemførte ændringer i den kommunale lovgivning indebærer bl. a., at købstadkommunerne fremtidig inddrages under amtskommunen, og at alle landets kommuner undergives ensartede styrelsesregler, idet de hidtidige forskelligheder i styrelsesreglerne for købstadkom- muner og sognekommuner falder bort.
Der følger heraf så vidtrækkende konsekvenser for lovgivningen om det kommunale skolevæsens styrelse og tilsyn, at undervisningsministeriet har anset det for nødvendigt at udarbejde et fuldstændigt forslag til en ny lov om kommunernes skolestyrelse til afløsning af den gældende skoletilsynslov, jfr. lovbekendtgørelse nr. 73 af 22. februar 1962. Foruden bestemmelser om amtsrådenes overtagelse af skoledirektionernes og skolerådenes opgaver og amtskommunernes overtagelse af skolefondenes opgaver skal lovforslaget således også omfatte en revision af de gældende bestemmelser om tilsynsmyndighederne i primærkommunerne både for det kommunale skolevæsen og for fritidsundervisningen m. v., jfr. lov nr. 233 af 6. juni 1968, samt en række andre ønskelige ændringer. Et så omfattende lovforslag vil ikke kunne fremsættes så tidligt i indeværende folketingssamling, at det har mulighed for at blive færdigbehandlet inden udgangen af folketingsåret.
Da årsbudget for de nye amtskommuner for regnskabsåret 1970-71 efter § 37, stk. 1, i den kommunale styrelseslov skal være udarbejdet inden den 1. september 1969, er det imidlertid nødvendigt, at det allerede i indeværende folketingssamling fastslås ved lov, at amtsrådene og amtskommunerne fra 1. april 1970 overtager de ovennævnte opgaver. Endvidere ønskes der tilvejebragt lovhjemmel for, at de efter de gældende bestemmelser udnævnte amtsskolekonsulenter, konsulenter for specialundervisningen og deres faglige medhjælpere samt konsulenter for ungdomsundervisningen kan fortsætte deres virksomhed i en overgangsperiode efter kommunalreformens ikrafttræden den 1. april 1970."
Loven står endvidere i forbindelse med den generelle omlægning af byrdefordelingen mellem staten og kommunerne, og lovforslaget blev ved 1. behandling i folketinget behandlet sammen med forslog til lov om ændring af lov om fordeling af udgifterne til offentlige gymnasieskoler og kursus til højere forberedelseseksamen,forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen (Ændring af reglerne om refusion m. v.), forslag til lov om ændring af lov om lønninger m. m. til folkeskolens lærere og forslag til lov om ændring af lov om fritidsundervisning m. v. (Ændrede refusionsregler m. v.). Lovforslaget anbefaledes af regeringspartiernes ordførere, men gav i øvrigt ikke ved 1. behandling anledning til særlige bemærkninger.
I det udvalg, hvortil det henvistes, blev det behandlet sammen med yderligere en lang række lovforslag, der blev fremsat af regeringen som led i byrdefordelingsreformen. Der henvises herom nærmere til omtalen under lov om generelle tilskud til kommunerne, side 321.
Lovforslaget vedtoges ved 3. behandling uændret med 88 stemmer mod 48 (VS og SA); 1 medlem (Færøerne) tilkendegav, at han hverken stemte for eller imod.