I en ny affattelse af lovens § 1 fastlægges den geografiske inddeling af landet uden for hovedstaden i 13 nye amtskommuner. Bestemmelsen afløser de hidtidige regler i lovens § 1, nr. 1, § 2 og §§ 5, 7 og 8, i det omfang disse regler fastlægger principper for den fremtidige amtskommunale inddeling og retningslinjer for kommunalreformkommissionens behandling af de amtskommunale inddelingsproblemer. Det er i stk. 1 angivet, at nye amtskommuner omfatter såvel sognekommuner som købstadkommuner m. v., jfr. den hidtidige lovs § 1, stk. 1, og § 2, stk. 1.
I stk. 3 er der tillagt indenrigsministeren en bemyndigelse til — efter indstilling fra kommunalreformkommissionen — at gennemføre sådanne ændringer i den fastlagte nye amtskommunale inddeling, som er nødvendige af hensyn til tilrettelæggelsen af den primærkommunale inddeling.
Det er ved loven sikret, at der fremtidig bliver sammenfald mellem den amtslige og amtskommunale inddeling. (§ 1, stk. 4.) Ifølge loven skal kommunallovkommissionen ikke blot virke for sammenlægning af primærkommuner, men fremsætte forslag til en ny inddeling.
Ifølge en ny affattelse af § 10, stk. 1, er det kommunalreformkommissionen, der fremsætter forslag til vilkårene for etableringen af de nye amtskommuner. Disse vilkår skal angive retningslinjerne for de nye amtskommuners overtagelse af aktiver, passiver m. v. fra de nuværende amtskommuner og fra købstadkommunerne, og der skal i vilkårene — på samme måde som ved de primærkommunale sammenlægninger — tages stilling til en række overgangsproblemer i henseende til refusioner, skatteforhold, amtsrådets medlemstal etc.
Til bistand for kommissionen i dette arbejde etableres et særligt udvalg på 21 medlemmer for hver af de nye amtskommuner, sammensat af repræsentanter for de nuværende amts- og byråd inden for det område, de nye amtskommuner dækker. (§ 10, stk. 2). Disse medlemmer vælges af henholdsvis by- og amtsråd og antallet bestemmes af forholdet mellem de samlede folketal i købstadkommunerne og de øvrige kommuner i amtskommunen. (§ 10, stk. 3). Indenrigsministeren fastsætter reglerne for udvalgenes nedsættelse og virksomhed, og han kan tillægge dem opgaver og beføjelser i forbindelse med etableringen af de nye amtskommuner, der ellers efter loven hører under amts- og byråd. (§ 10, stk. 4 og stk. 5).
Lovforslaget fik ved 1. behandling stort set en velvillig modtagelse fra alle partiernes ordførere, en undtagelse herfra var dog ordføreren for VS, der mente at sammenlægningen ikke var vidtgående nok, og at den kommission, der havde arbejdet med problemerne, ikke havde været tilstrækkelig fremskuende med hensyn til de opgaver, en sådan regional enhed kunne tænkes at skulle påtage sig fremover. I udvalgets betænkning forelå flere mindretalsudtalelser og indstillinger.
Indenrigsministeren stillede en række ændringsforslag, som var tiltrådt af udvalget eller af et mindretal.
Der forelå endvidere en lang række ændringsforslag og underændringsforslag fra forskellige mindretal i udvalget, ligesom der uden for betænkningen var stillet ændringsforslag af VS.
De mange mindretalsudtalelser og indstillinger gav ved 2. behandling anledning til en del debat. Ved afstemningen efter 2. behandling blev kun de af ministeren stillede ændringsforslag vedtaget.
Der blev i tillægsbetænkningen stillet 2 ændringsforslag og fremsat flere mindretalsindstillinger.
Herefter indstillede et flertal (Chr. R. Christensen, Burgdorf, Asger Jensen, Langkilde, Knud Østergaard, A. Chr. Andersen, P. E. Eriksen, Hauch, Ove Hansen, Thomas Have og Krog Hansen) lovforslaget til vedtagelse i den form, hvori det forelå efter afstemningen ved 2. behandling.
Ved 3. behandling forkastedes mindretallenes ændringsforslag.
Lovforslaget vedtoges herefter enstemmigt med 131 stemmer; 22 medlemmer tilkendegav, at de hverken stemte for eller imod.