Loven har nær sammenhæng med de i det følgende omtalte to love: lov om ændring af lov om gymnasieskoler og lov om ændring af lov om fordeling af udgifterne til statsskoler og kommunale gymnasieskoler. Lovforslaget fremsattes sammen med disse i folketingsårets 1. samling, men nåede ikke at komme til behandling inden valget. I indeværende samling fremsattes og behandledes de tre lovforslag sammen.
Loven åbner mulighed for etablering af kommunale kursus til højere forberedelseseksamen.
Det fremgår af undervisningsministerens fremsættelse, at der i efteråret 1967 oprettedes i alt 16 kurser til højere forberedelseseksamen. Heraf henlagdes 11 til seminarier og 4 til gymnasier, medens 1 er et selvstændigt statskursus.
Disse kursers kapacitet tillod ikke optagelse af de tilmeldte ansøgere, idet omkring 450 kvalificerede ansøgere måtte afvises af pladsmæssige grunde.
På denne baggrund måtte det anses for særdeles ønskeligt at skabe et større antal kursuspladser. Der måtte i øvrigt forventes et betydelig større antal ansøgere i 1968-69, da der ikke længere ville blive oprettet præparandklasser ved seminarierne.
Det måtte påregnes, at seminarierne på længere sigt næppe ville kunne etablere disse kurser i større omfang. Det ville fremtidig i ret væsentligt omfang blive gymnasier, der tog denne opgave op.
Under disse forudsætninger var det formålstjenligt, at også de kommunale gymnasier blev inddraget i denne virksomhed, også af hensyn til en rimelig geografisk placering.
De hidtidige erfaringer havde efter ministerens opfattelse vist, at den fornyelse i uddannelsessystemet, det var hensigten at skabe ved etableringen af højere forberedelseseksamen, virkelig havde imødekommet et behov.
Forhandlingerne om den kompetence, der skulle gives den nye eksamen, var endnu ikke afsluttet.
Samtlige ordførere kunne ved behandlingen i folketinget anbefale lovforslaget ud fra de af ministeren anførte grunde. Flere af ordførerne beskæftigede sig med det beklagelige i, at HFs kompetence endnu ikke var klarlagt.
Det hedder herom i udvalgets betænkning:
„Udvalget har bl. a. beskæftiget sig med spørgsmålet om, hvilke muligheder højere forberedelseseksamen indebærer, og går ud fra, at der i løbet af meget kort tid sker en afklaring af dette spørgsmål, således at der i hvert fald — i overensstemmelse med de tanker, der lå bag indførelsen af højere forberedelseseksamen — fastlægges en række muligheder for adgang til forskellige uddannelser."
Ved 3. behandling vedtoges lovforslaget enstemmigt.