Ved loven er gennemført følgende:
Fra 1. april 1968 til 31. marts 1969 ydes til personer, der oppebærer indtægtsbestemt folkepension, invalidepension eller enkepension, et midlertidigt tillæg af følgende størrelse:
[Se tabel i Folketingsårbogen, 1967-68, side 346]
Til ægtepar ydes, når den ene ægtefælle opfylder betingelserne for at opnå helt grundbeløb og den anden ægtefælle opfylder betingelserne for at opnå halvt grundbeløb, et midlertidigt tillæg på 13 kr. månedlig.
Endvidere ydes der i samme periode forhøjede lommepenge til pensionister, som har ophold på de i lov om omsorg for invalidepensionister og folkepensionister nævnte offentlige alderdomshjem og plejehjem, samt til pensionister, som har ophold på private hjem, med hvilke der skal foreligge overenskomst efter den nævnte lovs § 4. Forhøjelsen andrager 2 kr. pr. måned for enlige og 4 kr. pr. måned for ægtepar.
Endelig forhøjes grænsen for almindelig trangsbestemt underholdshjælp i henhold til forsorgsloven og i henhold til enkepensionsloven tilsvarende. Loven har til hensigt at give pensionisterne m. fl. kompensation for de udgiftsstigninger, som følger af den ved lov nr. 64 af 15. marts 1968 foretagne 2½ pct.s forhøjelse af den almindelige omsætningsafgift. Udgiftsstigningen er for pensionisterne beregnet til 1,8 pct. af pensionens fulde grundbeløb svarende til de ovenfor anførte forhøjelser.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at regeringen har til hensigt i folketingsåret 1968-69 at fremsætte forslag om, at det midlertidige tillæg og det særlige lommepengebeløb indregnes i henholdsvis pensionens grundbeløb og satsen for lommepengebeløbet for tiden efter 1. april 1969. Fra samme tidspunkt vil en række ydelser efter invalidepensionsloven, nemlig invaliditetsbeløbet, erhvervsudygtighedsbeløbet og invaliditetsydelsen, der ydes med et beløb, svarende til halvt grundbeløb, samt bistandstillægget og plejetillægget, der ydes med et beløb svarende til henholdsvis halvt og helt grundbeløb til en enlig, blive foreslået forhøjet tilsvarende.
Merudgifterne ved ydelsen af tillægget og forhøjelsen af lommepengebeløbet anslås i finansåret 1968-69 at ville andrage ca. 62 mill. kr., og statens merudgift bliver i nævnte finansår ca. 42 mill. kr.
I finansåret 1969-70 vil merudgifterne ved indregning af det foreslåede tillæg og lommepengebeløb samt den nævnte forhøjelse af en række ydelser efter invalidepensionsloven andrage i alt ca. 70 mill. kr. Statens merudgift bliver i dette finansår ca. 58 mill. kr.
Udgifterne som følge af forhøjelsen af grænsen for den offentlige hjælp vil andrage ca. 2 mill. kr., hvoraf staten endeligt afholder 3/10.
Lovforslaget blev behandlet sammen med forslag til lov om ændring af lov om almindelig omsætningsafgift og de lovforslag om andre afgiftsforhøjelser, der var fremsat samtidig med dette.
Kompensationsspørgsmålet blev under lovforslagets 1. behandling mest drøftet i relation til befolkningsgrupper, der ikke var omfattet af lovforslaget.
I den afgivne betænkning indstillede udvalget lovforslaget til vedtagelse uændret, idet et mindretal (socialdemokratiets og socialistisk folkepartis medlemmer af udvalget) dog henviste til de generelle betragtninger, som mindretallet havde anført vedrørende lovforslaget om ændring af den almindelige omsætningsafgift. Der pegedes i disse betragtninger på, at kompensationerne ikke giver dækning for merværdiafgiftsstigningen til de laveste indtægter, herunder til lærlinge og ungarbejdere. Det udtales endvidere, som en forudsætning for tilslutning til det her omhandlede lovforslag om midlertidigt tillæg til pensionister, at spørgsmålet om den manglende dækning vil kunne løses i forbindelse med udskrivningsloven.
Det fremgik endvidere af betænkningen, at der ville blive ydet kompensation ved forhøjelse af lønarbejderdagpengene i tilfælde af længere sygdom. Dette blev gennemført ved lov nr. 96 af 29. marts 1968 om ændring af lov om den offentlige sygeforsikring.
Lovforslaget blev ved 3. behandling vedtaget enstemmigt.