Ved loven skabes lovhjemmel for indførelsen af et samarbejde mellem det centrale personregister (CPR) og de værnepligtsadministrerende myndigheder.
Samtidig åbnes mulighed for en rationalisering af den nuværende kartotekkortføring i udskrivningskred sene og af forskellige forretningsgange hos de værnepligtsadministrerende myndigheder, bl. a. derved, at formidlingen af oplysninger vedrørende de værnepligtige kan ske direkte til de personelforvaltende myndigheder fra det tidspunkt, hvor de værnepligtige er endeligt sessionsbehandlede. Dette betyder, at udskrivningskredsene fra det nævnte tidspunkt vil blive fritaget for at skulle registrere og videreekspedere sådanne oplysninger.
Som en konsekvens heraf er kompetencen til at meddele udsættelse med indkaldelse til aftjening af værnepligt for så vidt angår værnepligtige, der er udskrevet eller overført til de militære værn eller korps, overført fra indenrigsministeren til forsvarsministeren.
Ordningen medfører tillige en lettelse for de værnepligtige, idet der er sket ophævelse af en nu foreskreven kvitteringspligt.
Endelig vil det hidtidige lægdsrullenummer blive erstattet af det nye personnummer, som vil blive tildelt hver person i CPR.
Efter lovens § 2 fastsætter indenrigsministeren tidspunktet for lovens ikrafttræden.
Det fremgår af indenrigsministerens fremsættelsestale, at baggrunden for, at regeringen allerede nu har fundet det nødvendigt at fremsætte forslag om revision af værnepligtsloven, skyldes fremkomsten af den elektroniske databehandlingsteknik, der har gjort det muligt at oprette et centralt personregister på magnetbånd. Dette register, der er lovfæstet ved lov nr. 239 af 10. juni 1968, vil bl. a. få til opgave på grundlag af meddelelser fra folkeregistrene at videregive folkeregisterdata til andre offentlige myndigheder, herunder de værnepligtsadministrerende myndigheder.
Lovforslaget fik i folketinget tilslutning fra de forskellige partiers ordførere bortset fra Kjær Rasmussen (VS), som ikke kunne stemme for det, „da vi er modstandere af det, værnepligten skal bruges til." Lovforslaget vedtoges efter en udvalgsbehandling, der ikke resulterede i ændringsforslag, enstemmigt ved 3. behandling med 136 stemmer; 4 medlemmer (VS) tilkendegav, at de hverken stemte for eller imod.