Lovændringen medfører en afgiftsstigning på øl og tobaksvarer, der indføres til Grønland. Ved lov om de offentlige grønlandske kasser af 1950 er det bestemt, at landskassens midler tilvejebringes ved afgifter på visse af de til forbrug i Grønland bestemte varer, og at arten af og afgiftssatserne for sådanne varer fastsættes ved lov. For 1968 er landskassens udgifter, der fortrinsvis vedrører den sociale forsorg, budgetteret til 56 mill. kr., medens indtægterne på grundlag af de gældende afgiftssatser var budgetteret til 43 mill. kr. Til delvis dækning af det budgetterede underskud stillede landsrådet på sin ordinære samling i 1967 forslag om de her vedtagne forhøjelser. Ved lov nr. 270 af 14. juni 1951 for Grønland om indførselsafgifter m. v. blev der pålagt afgifter på sukker, chokolade og sukkervarer, malt, øl, vin, spirituosa, cigarer, cigaretter, røgtobak og cigaretpapir. Denne lov er ændret i 1957, 1962, 1965 og 1967 (se årbog 1966-67, side 97). For at afgiftsforhøjelserne ikke skal medføre en forhøjelse af det grønlandske løn- og prisniveau, er forhøjelserne i lighed med samtlige tidligere gennemførte afgiftsforhøjelser holdt uden for beregningen af de grønlandske særpristal og reguleringspristal.
I forbindelse med budgetlægningen for 1968 har landsrådet udarbejdet et overslag over landskassens forventede indtægter og udgifter i årene 1967-70. Afgiftsforhøjelserne anslås at ville indbringe landskassen en samlet merindtægt i årene 1968-70 på i alt 18,9 mill. kr.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at landsrådet ud over de her gennemførte afgiftsforhøjelser har stillet forslag om indførelse af en importafgift på personvogne, varevogne og motorcykler. Landsrådet har endvidere stillet forslag om, at en del af det budgetterede underskud dækkes ved gennemførelse af en statsrefusionsordning for de sociale udgifter (se lov om statstilskud til socialforsorg m. v. i Grønland s. 273). Endelig har landsrådet anmodet om, at ministeren for Grønland nedsætter en arbejdsgruppe, der skal udarbejde et forslag til et indkomstskattesystem i Grønland.
Ved 1. behandling fik forslaget i almindelighed en velvillig modtagelse. Vivike (SF) mente dog ikke, at man kunne fortsætte meget længere med kun indirekte beskatning. Der måtte indføres en indkomstbeskatning. Knud Hertling (Grl.) fandt det tvivlsomt, om landsrådet ville have stillet forslaget, hvis de havde kendt prisudviklingen, og rejste spørgsmålet om sociale kompensationer til de dårligst stillede. Ministeren for Grønland kunne oplyse, at spørgsmålet om motorkøretøjsafgifter var blevet udskudt til næste år i håb om at finde „en mere praktisk og lettere gennemførlig og mere overskuelig ordning end den, der er gældende for disse afgifter hernede". Med hensyn til spørgsmålet om et nyt indkomstskattesystem havde ministeren nedsat et udvalg med professor Nørregaard Rasmussen som formand.
Lovforslaget henvistes til behandling i et udvalg, der indstillede det til vedtagelse med en af ministeren foreslået ændring vedrørende lovens ikrafttrædelsestidspunkt, der fastsættes til den 1. maj 1968. I udvalgets betænkning hedder det bl. a.:
„Under sine drøftelser har udvalget også været inde på pris- og lønudviklingen i Grønland og de sociale virkninger heraf, men man enedes om at afvente en nærmere behandling af disse spørgsmål, til forslag til lov om statstilskud til socialforsorg m. v. i Grønland kommer til behandling i et folketingsudvalg.
Endvidere har udvalget drøftet muligheden for ændring i forholdet mellem afgifter på stærk spiritus og afgifter på øl og henstiller, at ministeren tager dette spørgsmål op til overvejelse."
Ved 3. behandling blev lovforslaget vedtaget enstemmigt med 133 stemmer.