I lov nr. 102 af 31. marts 1965 om ændring i lov nr. 277 af 27. maj 1950 om udøvelse af erhverv i Grønland blev det bestemt, at erhvervsloven skulle optages til revision i folketingsåret 1965-66.
Til opfyldelse af denne bestemmelse blev der i folketinget i januar 1966 forelagt forslag til lov for Grønland om erhvervsmæssig fangst, fiskeri og jagt, jfr. folketingsårbog 1965-66, side 402.
Det af folketinget til behandling af lovforslaget nedsatte udvalg afgav den 18. marts 1966 beretning, i hvilken udvalget gav sin tilslutning til, at lov nr. 277 af 27. maj 1950 forblev uændret i ca. 1 år, og at ministeren for Grønland i folketingsåret 1966-67 fremsatte et nyt forslag til revision af loven i overensstemmelse med de synspunkter, som af Grønlands landsråd blev gjort gældende under lovforslagets behandling i landsrådet i sommeren 1965 med henblik på muligheden for at tilvejebringe en ligestilling mellem grønlandske fiskere og fiskere fra den øvrige del af riget.
Mens det i folketingsåret 1965-66 fremsatte lovforslag opretholdt de gældende regler om fast bopæl i Grønland, går nærværende lov herefter i princippet ind for en åbning af fiskeriterritoriet ved Grønland, så at alle danske statsborgere, uanset bopæl, har lige adgang til at drive fiskeri ved Grønland, men således at ministeren i henhold til lovens § 2 kan fastsætte regler, hvorefter jagt og fiskeri på visse nærmere bestemte områder efter visse dyre-, fugle- og fiskearter samt med visse redskaber kan forbeholdes danske statsborgere med bopæl i Grønland såfremt sådanne regler skønnes nødvendige af hensyn til det grønlandske fiskerierhvervs interesser. Endvidere kan det bestemmes, at danske statsborgere, der ikke er bosat i Grønland, kun må drive fiskeri på visse områder, såfremt der er truffet aftale med produktionsanlæg i land om hel eller delvis aftagelse af fangsten.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at det har været forelagt Grønlands landsråd i rådets ordinære samling i september 1966, og at landsrådet enstemmigt har givet sin tilslutning til forslaget i den nu foreliggende skikkelse.
Ved 1. behandling blev lovforslaget modtaget med stor velvilje fra alle partiernes ordførere og fra det grønlandske medlem Knud Hertling. From (V) havde dog en del kritiske bemærkninger til selve udformningen af lovforslaget, som han fandt manglede klarhed og i for vid udstrækning indeholdt bemyndigelser til ministeren.
Lovforslaget henvistes efter 1. behandling til et udvalg, i hvis betænkning ministeren med udvalgets tilslutning stillede to ændringsforslag, som tilsigtede at klargøre lovforslagets tekst. I betænkningen udtaler udvalget bl. a.:
„ ..... Udvalget har endvidere overvejet den foreslåede formulering af lovforslagets § 2, som indeholder de nærmere betingelser for, at ministeren kan udfærdige særregler for erhvervsmæssig fangst, fiskeri og jagt inden for 3 sømil fra land.
§ 2, stk. 1, indeholder den generelle regel, at de særregler, som fastsættes, skal skønnes nødvendige af hensyn til det grønlandske fiskerierhvervs interesse.
Når dette hensyn er tilgodeset, kan ministeren i henhold til § 2, stk. 2, give regler, hvorefter kun danske statsborgere med bopæl i Grønland og andre, der har opnået særlig tilladelse hertil, kan udøve fangst, fiskeri og jagt som nævnt under § 2, stk. 2, litra 1-3. På tilsvarende måde kan med hjemmel i § 2, stk. 3, fangst, fiskeri og jagt på visse områder betinges af aftale med produktionsanlæg i land om hel eller delvis aftagelse af fangsten.
Da § 2, stk. 1, således ikke giver ministeren nogen selvstændig adgang til at fastsætte særregler, kan udvalget tiltræde nedenstående ændringsforslag nr. 1 af ministeren for Grønland, hvorefter den generelle regel i lovforslagets § 2, stk. 1, indarbejdes i § 2, stk. 2 og 3.
Udvalget har dernæst drøftet den foreslåede bestemmelse i § 2, stk. 3, hvorefter der åbnes mulighed for, at andre end danske statsborgere med bopæl i Grønland, jfr. lovforslagets § 2, stk. 2, kan opnå tilladelse til udøvelse af erhvervsmæssig fangst, fiskeri og jagt på nærmere bestemte områder. Om det nærmere indhold af og sigte med denne bestemmelse har ministeren oplyst, at udenlandske fartøjer, som i henhold til lovforslagets § 1, stk. 4, måtte få tilladelse til i en overgangsperiode at drive fiskeri inden for 12 sømil fra land, ikke med hjemmel i denne lovbestemmelse vil få adgang til at fiske inden for 3 sømil fra land. Bestemmelsen svarer til den gældende erhvervslovs § 1, stk. 2, som ændret ved lov nr. 182 af 20. maj 1963, og reglerne for disse fartøjers adgang til at drive fiskeri inden for 12 sømilegrænsen er fastsat i bekendtgørelse af 27. maj 1963 om udenlandske fartøjers adgang til fiskeri m. v. i grønlandske farvande. Det er ikke ministeriets hensigt at ændre disse regler.
Ministeren har endvidere oplyst, at en udenlandsk statsborger, som i henhold til lovforslagets § 1, stk. 6, måtte opnå tilladelse til at drive fiskeri inden for 3 sømilegrænsen på tilsvarende måde som danske statsborgere, vil være forpligtet til at træffe aftale med produktionsanlæg i land om hel eller delvis aftagelse af fangsten, såfremt den pågældende vil drive fiskeri i et område, som i henhold til § 2, stk. 3, måtte være forbeholdt danske statsborgere bosat i Grønland og andre, der måtte have aftale med produktionsanlæg i land og have opnået tilladelse til at fiske i det pågældende område.
Endelig har udvalget af ministeren modtaget oplysning om, at det ikke med den foreslåede bestemmelse i § 11, som stort set svarer til den gældende erhvervslovs § 21, er hensigten at give bemyndigelse til at fravige lovens bestemmelser, hvor fremtidige internationale aftaler måtte være i strid med loven, men alene at skabe mulighed for at opretholde sådanne internationale aftaler, som tidligere er indgået og hidtil har haft hjemmel i den tidligere erhvervslov. På denne baggrund kan udvalget tiltræde nedenstående af ministeren stillede ændringsforslag nr. 2, som tilsigter at undgå uklarhed på dette punkt."
Efter at de stillede ændringsforslag var vedtaget uden afstemning, henvistes lovforslaget til fornyet udvalgsbehandling. I den af udvalget afgivne tillægsbetænkning indstillede udvalget lovforslaget til endelig vedtagelse med et af ministeren for Grønland stillet ændringsforslag, som var af redaktionel karakter.
Ved 3. behandling vedtoges lovforslaget med denne ændring enstemmigt med 159 stemmer.