Ved loven indsættes som et nyt stykke i § 1 i lov nr. 195 af 26. maj 1965 om saltvandsfiskeri:
"Stk. 8. Uanset bestemmelserne i stk. 5 og 6 kan fiskeriministeren endvidere med henblik på fiskeindustriens tilstrækkelige forsyning med råvarer efter anmodning fra en brancheforening og efter forhandling med det i 2. punktum nævnte udvalg meddele tidsbegrænsede tilladelser til, at udenlandske fiskerfartøjer for én eller flere fiskearters vedkommende lander deres fangster direkte fra søen i danske havne, hvor fisken skal afsættes over fiskeauktionerne. Ministeren nedsætter et udvalg bestående af en formand og to andre medlemmer. Det ene af disse beskikkes efter indstillinger fra Dansk Fiskeriforening og Vestjydsk Fiskeriforening og det andet efter indstillinger fra fiskeindustriens brancheforeninger, De samvirkende danske Andelsfiskesalgsforeninger og Danmarks Fiskeeksportørforening."
Ved saltvandsfiskerilovens § 1, stk. 7, er der givet fiskeriministeren bemyndigelse til at meddele undtagelse fra de i § 1, stk. 4-6, indeholdte forbud mod udlændinges fiskeri, forarbejdning eller omladninger af fisk på dansk søterritorium og mod foretagelse af direkte landinger fra søen til danske landingspladser. Muligheden for at gøre undtagelse er begrænset til to tilfælde:
1) Når det skønnes af interesse for „fiskeriets" udvikling. 2) Ved afslutning af overenskomster med fremmede stater.
Lovforslaget blev under behandlingen i folketinget ændret i betydeligt omfang, idet den oprindelige formulering lød således:
I § 1, stk. 7, 1. pkt., i lov nr. 195 af 26. maj 1965 om saltvandsfiskeri ændres ordet „fiskeriets" til „fiskerierhvervets".
Ved lovforslagets fremsættelse udtalte fiskeriministeren, at der fra fiskeindustrien ved adskillige lejligheder havde været fremsat ønske om import af råvarer i form af direkte landinger, og at disse ønsker havde været begrundet med, at de tilførte fiskemængder var for små på det omhandlede tidspunkt. Tilladelse hertil havde imidlertid ikke kunnet gives, da udtrykket „fiskeriets udvikling" i gældende lov må fortolkes som alene tagende sigte på udvikling af selve fiskeriet.
Endvidere henviste fiskeriministeren til betydningen af kontinuerlige tilførsler for hele fiskerierhvervet, herunder for fiskerne. Fiskeriministeren pegede tillige på, at direkte landinger i forbindelse med salg over fiskeauktionerne giver større sikkerhed for varernes gode kvalitet og således frembyder en fordel i forhold til den anpart, der i overensstemmelse med liberaliseringen af udenrigshandelen allerede er mulighed for.
Lovforslaget fik en velvillig modtagelse af ordførerne for socialdemokratiet, socialistisk folkeparti, det radikale venstre og liberalt centrum, idet dog Bjørn Larsen (SF) nærede en vis frygt for, at lovforslagets gennemførelse ville åbne mulighed for en usaglig pression. Henry Sørensen (V) tog afstand fra lovforslaget, idet han mente, at landinger fra udenlandske fartøjer af fangster direkte fra fangstfelterne kun bør ske på grundlag af bilaterale aftaler. H. C. Toft (KF) gav udtryk for en vis betænkelighed, men pegede på muligheden af at nedsætte et udvalg, med hvilket fiskeriministeren skulle optage forhandlinger om meddelelse af de omhandlede tilladelser.
I den af udvalget afgivne betænkning stillede fiskeriministeren ændringsforslag svarende til lovens endelige formulering. Som led i behandlingen af dispensationssager skal der herefter forhandles med et udvalg, hvori såvel det egentlige fiskeri som de af fiskerierhvervets øvrige grene, der er nærmest berørt af dispensationsspørgsmålet, er repræsenteret.
Ifølge betænkningen udtalte fiskeriministeren over for folketingsudvalget, at ministerens drøftelser med det i henhold til loven nedsatte udvalg også skulle omfatte tilladelsernes varighed, omfang og disses konsekvenser for prisdannelsen i førstehåndsleddet. Fiskeriministeren udtalte endvidere, at udenlandske landinger vil være undergivet de i den danske fiskerilovgivning fastsatte bestemmelser med hensyn til kvalitet, mindstemål m. v., samt at salg af udenlandsk landet fisk kun bør tillades over fiskeauktionerne.
I betænkningen siges bl. a.:
„Et flertal (udvalget med undtagelse af Henry Sørensen) indstiller herefter forslaget til vedtagelse med det af fiskeriministeren stillede ændringsforslag. Venstres og de konservative medlemmer af udvalget med undtagelse af Henry Sørensen kunne dog have ønsket, at der i loven var blevet indsat en bestemmelse om, at de nye regler skulle optages til revision efter et kort åremåls forløb. Man vil opmærksomt følge udviklingen og foranledige de nye regler optaget til revision, såfremt de skulle vise sig at medføre uheldige virkninger.
Et mindretal (Henry Sørensen) erkender de forbedringer af lovforslaget, som er følger af nedenstående ændringsforslag, men må under hensyn såvel til det rent principielle i lovforslaget som til dets formodede virkninger i praksis udtale sig imod lovforslagets gennemførelse også i den ændrede udformning."
Ved 2. behandling vedtoges ændringsforslaget uden afstemning. Ved 3. behandling vedtoges lovforslaget med 136 stemmer mod 6 (V).