Lovændringen medfører visse mindre korrektioner af de gældende afgiftssatser for cigaretter og for røgtobak af hensyn til afrunding af varernes detailpris i forbindelse med loven om almindelig omsætningsafgift (se ovenfor under nr. 34). Endvidere er afgiftssatserne for cigaretter korrigeret således, at det bliver muligt at forhøje handelsleddenes avance af cigaretter med i alt 0,2 øre pr. stk., hvilket var indstillet af monopoltilsynet efter forhandling med de pågældende brancheorganisationer. Det præciseres endvidere, at den almindelige omsætningsafgift ikke skal medregnes i det beløb, hvoraf afgiften af cigarer, cerutter og cigarillos beregnes. Samtidig fastslås det, at de af de afgiftspligtige virksomheder udarbejdede prislister over afgiftspligtige varer, der danner grundlaget for afgiftens beregning, skal angive varernes pris eksklusive omsætningsafgift. Afgiften af det overvejende antal cigarer nedsættes med 5 øre pr. stk., hvorimod afgiften af cerutter og af cigarillos ikke ændres. Denne ændring blev indført under behandlingen i folketinget, hvor der samtidig blev vedtaget en ændring, hvorefter antallet af afgiftsklasser for pibetobak til detailpriser over 100 kr. pr. kg forøges fra 3 til 4. Denne ændring havde til hensigt at opnå en jævnere prisfordeling og havde ingen provenumæssige virkninger.
Lovforslaget blev fremsat og behandlet sammen med
forslag til lov om ændring af lov om afgift af spiritus, vin og øl,
forslag til lov om ændring af lov om omsætningsafgift af chokolade- og sukkervarer m. m.,
forslag til lov om ændring af lov om afgift af parfumer, toiletmidler m. V.,
forslag til lov om ændring af lov om forbrugsbegrænsende foranstaltninger og
forslag til lov om ændring af lov om forskellige forbrugsafgifter.
(Jfr. ovenfor nr. 35 og nedenfor nr. 37-40).
Om den almindelige debat, som lovforslagene gav anledning til, henvises til omtalen under nr. 35.
Ved 1. behandlingen var en række af talerne kommet ind på problemerne i forbindelse med eksport af danske cigarer, cerutter, og cigarillos.
Et mindretal (socialdemokratiets og socialistisk folkepartis medlemmer af udvalget med undtagelse af Krog Hansen) indstillede lovforslaget til vedtagelse med de af finansministeren stillede ændringsforslag, jfr. omtalen ovenfor. Et andet mindretal (venstres, det konservative folkepartis og det radikale venstres medlemmer af udvalget) kunne tiltræde de stillede ændringsforslag, men kunne ikke medvirke til lovforslagets gennemførelse. Et tredje mindretal (Krog Hansen) kunne ikke tiltræde ændringsforslaget om nedsættelse af afgiften på cigarer med 5 øre pr. stk.
Under 2. behandling udtalte Aksel Larsen (SF), at „det, der er det væsentlige, er, at vi har fået fastslået, at til efteråret skal vi tage fat på en alvorlig gennemgang af hele forbrugsbeskatningsområdet.... " Vedrørende cigarvarerne havde såvel fabrikanterne som fagforbundet hævdet, at det ville få følger for beskæftigelsen, hvis man uden videre forhøjede cigarvarerne med momsens provenu. Det var så beskedent et område og så beskedent et beløb, at han kunne tiltræde ændringsforslaget.
Krog Hansen (SF) kunne ikke godkende den lavere afgift for cigarer, da ændringen ikke var sket i forbindelse med en generel gennemgang af punktskatterne. Det kunne meget vel tænkes, at en gennemgang ville have vist, at det var helt andre områder, hvor der skulle nedsættes.
Finansministeren var enig i, at det egentlig kun burde have være tekniske ændringer, men det havde gjort et vist indtryk, hvad der fra industrien var sagt om beskæftigelsen, og der var en gammel tradition her i landet for at hjælpe cigarindustrien. Provenutabet var også forholdsvis ringe, så man kunne række industrien en hjælpende hånd på dette område.
Ændringsforslagene blev vedtaget uden afstemning. Efter at et af finansministeren ved 3. behandling stillet ændringsforslag, hvorefter virksomheder, der ligger med cigarer, som er beskattet efter den højere afgift, kan få forskellen refunderet, var vedtaget, blev forslaget enstemmigt vedtaget med 88 stemmer (S og SF) medens 82 afholdt sig fra at stemme (V, KF, RV og LC).