Loven har til formål at skaffe den grønlandske landskasse øgede indtægter gennem en række afgiftsforhøjelser.
I § 2, stk. 1, i lov nr. 272 af 27. maj 1950 om de offentlige grønlandske kasser er det bestemt, at landskassens midler tilvejebringes ved afgifter på visse af de til forbrug i Grønland bestemte varer, og at arten af og afgiftssatserne for sådanne varer fastsættes ved lov.
Ved lov nr. 270 af 14. juni 1951 for Grønland om indførselsafgifter m. v. blev der lagt afgifter på sukker, chokolade og sukkervarer, malt, øl, vin, spirituosa, cigarer, cigaretter, røgtobak og cigaretpapir.
Ved lov nr. 305 af 21. december 1957, lov nr. 61 af 21. februar 1962 og lov nr. 46 af 10. marts 1965 er senere blevet gennemført visse afgiftsforhøjelser, ligesom humle, kaffe, te og mineralvand er blevet inddraget under afgiftspligten. Loven er senest suppleret med bekendtgørelse nr. 111 af 25. marts 1965 om opkrævning af afgifter ved indførsel til og fremstilling i Grønland af visse varer m. v. Indtægterne af indførselsafgifterne udgjorde i 1965 26.500.000 kr. og forventes i 1966 at ville beløbe sig til ca. 31.000.000 kr. For 1967 er indtægterne på grundlag af de gældende afgiftssatser budgetteret til 34.000.000 kr.
Landskassens indtægter anvendes til at finansiere en række opgaver, der er henlagt til Grønlands landsråd og de grønlandske kommunalbestyrelser. Blandt disse opgaver kan først og fremmest nævnes den sociale forsorg. Herudover kan nævnes anlæg og drift af kommunale vejanlæg, visse vandforsyningsanlæg, badeanstalter, fællesværksteder og fangsthytter, ligesom der drives et bådebyggeri og et forlag. Endvidere anvendes landskassens midler til dækning af udgifterne i forbindelse med landsrådets og kommunalbestyrelsernes administration.
Landskassens udgifter udgjorde i 1965 ca. 24.000.000 kr. og var for 1966 budgetteret til 27.300.000 kr. For 1967 er udgifterne budgetteret til ca. 39.000.000 kr. Stigningen i udgifterne skyldes foruden pris- og lønstigninger i det væsentlige øgede udgifter i forbindelse med udbygning af socialforsorgen samt øgede administrationsudgifter som følge af oprettelsen af et selvstændigt landsrådssekretariat.
Til delvis dækning af det budgetterede underskud i 1967 på ca. 4 mill. kr. har landsrådet på sin ordinære samling i 1966 vedtaget en forhøjelse af cigaretafgiften fra 20 øre pr. stk. til 25 øre, hvilket vil bringe cigaretpriserne i Grønland på højde med de danske cigaretpriser. For at søge spiritusforbruget i Grønland begrænset har landsrådet yderligere vedtaget en forhøjelse af spiritusafgiften fra henholdsvis 33 kr. og 53 kr. pr. 1 til 43 kr. og 63 kr. samt en forhøjelse af afgiften på hedvin fra 8,50 kr. pr. 1 til 13 kr.
Afgiftsforhøjelserne er med et uændret forbrug beregnet til at ville indbringe landskassen en årlig merindtægt på i alt ca. 5.600.000 kr.
Mens konfiskation hidtil er sket til fordel for statskassen, bestemmer loven nu, at de konfiskerede varer eller disses værdi fremover skal tilfalde landskassen, således at landskassen sikres ækvivalens for de unddragne afgiftsbeløb.
For at afgiftsforhøjelserne ikke skal medføre en forhøjelse af det grønlandske løn- og prisniveau, er forhøjelserne i lighed med samtlige tidligere gennemførte afgiftsforhøjelser holdt uden for beregningen af de grønlandske særpristal og reguleringspristal.
Lovforslaget mødte i folketinget velvilje fra samtlige partiers ordførere og fra det grønlandske medlem Rosing, der bl. a. udtalte:
„Det er vor politik, at vi grønlændere efterhånden i stigende grad skal yde til de nødvendige udgifter i den offentlige administration, og dette sker nu som sagt ved forhøjelse af visse punktskatter. Men den tid er vel ikke fjern, hvor man vælger andre veje, andre beskatningsformer, til dækning af nødvendige udgifter. Man kan jo ikke blive ved med at forhøje priserne på de omhandlede varer, så de bliver tårnhøje. Det må i denne forbindelse nævnes, at landsrådets udvalg vedrørende økonomisk planlægning allerede er i gang med undersøgelser af andre beskatningsformer end den nuværende vareafgiftsordning. Men efter min mening er det ganske nødvendigt, at man først og fremmest foretager nøje undersøgelser af, hvilke muligheder der efter grønlandske forhold må anses for mest passende, før en politisk beslutning tages."
Lovforslaget henvistes til behandling i et udvalg, der indstillede det til vedtagelse med en af ministeren foreslået ændring vedrørende lovens ikrafttrædelsestidspunkt, der fastsattes til den 1. maj 1967.
Forslaget vedtoges enstemmigt ved 3. behandling med 115 stemmer.