I en skrivelse af 6. december 1965 til handelsministeren udtalte folketingets ombudsmand, at han fandt handelsministeriets fortolkning af lukkelovens § 4 c, hvorefter kioskerne ved færgelejerne i Halsskov og Knudshoved var omfattet af § 4 c, meget tvivlsom. Ombudsmanden henstillede derfor til handelsministeren at søge den fornødne klare hjemmel for kioskernes drift tilvejebragt.
Som følge af ombudsmandens henstilling fremsattes forslaget til nærværende lov, der tilsigtede at skabe lovhjemmel for, at politiet med tilslutning af kommunalbestyrelsen kunne tillade kiosksalg ved færgelejerne.
Herudover indeholdt lovforslaget dels nogle redaktionelle ændringer, der alene var en følge af den nye næringslov, dels enkelte andre ændringer, hvoraf de vigtigste kort skal omtales.
Vedrørende lukkelovens § 4 b foresloges det at hæve den fastsatte prisgrænse for kioskers ret til at sælge bøger fra 6 kr. pr. bog til 10 kr. pr. bog (inkl. omsætningsafgift). Den foreslåede ændring var begrundet i, at frisalgsgrænsen ved en mellem Den danske Forlæggerforening og Den danske Boghandlerforening indgået aftale var blevet fastsat til det nævnte beløb på 10 kr. inkl. omsætningsafgift.
Med hensyn til reglen i lukkelovens § 4 m om salg af smørrebrød og tilberedte kolde retter i lukketiden indeholdt lovforslaget dernæst den ændring, at bestemmelsen også skulle omfatte varme retter — herunder grillstegte kyllinger.
Endvidere indeholdt lovforslaget en bestemmelse om, at politiet med tilslutning af kommunalbestyrelsen kunne tillade, at butikker på eller ved sygehuse eller andre lignende institutioner med faste besøgstider holdes åbne fra 1 time før besøgstiden og til dennes ophør. I den almindelige butikslukketid skulle der alene kunne forhandles de af politiet tilladte varer.
Som begrundelse herfor var følgende anført i de bemærkninger, der ledsagede lovforslaget ved dets fremsættelse:
„Efter at sygehusenes besøgstider i de senere år er ændret, således at besøgstid på alle ugens dage som regel falder i den almindelige butikslukketid, har handelsministeriet modtaget mange henvendelser med ønske om ændring af lukkeloven, således at der vil kunne gives butikker på eller ved sygehuse tilladelse til at holde åbent omkring besøgstid. Der vil kunne meddeles sådanne butikker en tilladelse efter lukkelovens § 4 f, hvorved der vil kunne forhandles bl. a. chokolade- og sukkervarer, frugt og blomster. Der vil imidlertid ikke fra butikken kunne forhandles aviser og tidsskrifter eller andre varer, som patienterne eller disses pårørende har behov for at købe, såsom kager, kiks, marmelade, kaffe, te, sukker, tobak, toiletartikler m. v.
Den foreslåede nye § 8 d tilsigter at imødekomme dette behov, idet politiet med kommunalbestyrelsens tilslutning skal kunne tillade, at butikker på eller ved sygehuse holdes åbne ved besøgstid. Hvilke varer der skal kunne forhandles, når butikkerne har åbent i den almindelige butikslukketid, fastsættes af politiet. Ved afgørelsen heraf bør lægges vægt på, hvilke varer det af hensyn til patienternes fornødenheder vil være rimeligt at tillade forhandlet. Der vil kunne fastsættes et indskrænket vareområde i forhold til det vareområde, der forhandles fra butikken, når denne har åbent i den almindelige butiksåbningstid. Der er ikke i forslaget stillet krav om, at de varer, der ikke må sælges i den almindelige butikslukketid, skal fjernes fra butikslokalet eller anbringes således, at de er skjult for publikum.
Det er ikke tanken, at tilladelse bør gives til et flertal af butikker i de nærmest tilstødende gader til sygehuset, men tilladelse bør i almindelighed kun gives til en enkelt butik ved sygehusets indgang eller på sygehuset, eller hvis et sygehus har flere indgange til en butik ved hver indgang."
Endelig var der i lovforslaget optaget et par bestemmelser om automater, idet det i § 9 foresloges at indføre en bestemmelse, der skulle hindre, at bestemmelsen i § 9 lægger sig i vejen for opstilling af de efterhånden almindelige automater, hvorfra der sælges kaffe, te, bouillon o. lign. Endvidere foresloges det at slette bestemmelsen, hvorefter automater ikke i lukketiden kan påfyldes ved anvendelse af fremmed medhjælp.
Ved lovforslagets 1. behandling i folketinget udtrykte samtlige partiers ordførere velvilje over for de foreslåede ændringer. Både Jens Peter Jensen (Sorø amt) (V) og Weikop (KF) fandt det dog uhensigtsmæssigt at lade politiet og kommunalbestyrelserne træffe afgørelse med hensyn til spørgsmålet om, hvilke kiosker der skulle have tilladelse til at forhandle varer som jernbanekiosker og som hospitalskiosker.
Det folketingsudvalg, hvortil lovforslaget henvistes, stillede en række ændringsforslag, som alle blev vedtaget ved 2. behandling. Om disse ændringsforslags indhold og nærmere begrundelse henvises til nedenstående uddrag af udvalgets betænkning:
„Udvalget har af hensyn til forbrugerne, ikke mindst turisterne, fundet det ønskeligt at foretage en vis udvidelse af vareområdet i kiosker, der er åbne i den almindelige butikslukketid, og foreslår, at det nuværende vareområde i lukkelovens § 4, litra b, udvides med Danmarks radios grundbøger, blitzpærer, udklipningsark, skolebogsomslag, hyldepapir, servietter, lykønskningskort, takkekort, indbydelseskort, pærer til knallertlygter, kamme, kontorlim samt erindringsgenstande af ringe værdi. Udvalget har derimod ikke ment, at der i almindelighed bør gives adgang til salg af tobak samt chokolade og sukkervarer fra sådanne kiosker, men har fundet, at disse varer bør kunne sælges fra kiosker, der forpligter sig til i et nærmere angivet omfang at holde åbent også i den almindelige butikslukketid. Udvalget foreslår i overensstemmelse hermed, at der gives adgang til salg af tobak samt chokolade og sukkervarer i originalpakning fra kiosker, der i henhold til anmeldelse til politiet holdes åbne på hverdage mindst fra kl. 8 til kl. 22 og på søn- og helligdage mindst fra kl. 8 til kl. 12. Udvalget har samtidig fundet, at prisgrænsen for de bøger, der må sælges fra kiosker, ikke bør fastsættes i loven, men at der bør gives handelsministeren bemyndigelse til at fastsætte prisgrænsen.
I overensstemmelse hermed stiller udvalget nedenstående ændringsforslag nr. 1.
Udvalget har ment, at beføjelsen efter § 4, litra c, til at tillade, at bestemmelserne om jernbanekiosker kommer til anvendelse på kiosker ved færgehavne og ruteskibes anløbspladser samt på rutebilstationer, bør henlægges til den stedlige kommunalbestyrelse.
Udvalget har i øvrigt bedt handelsministeren oplyse, om § 4, litra c, kan udformes således, at en ensartet udvikling og administration af bestemmelsen sikres. Handelsministeren har herom udtalt, at der ved afgørelsen af, hvorvidt en tilladelse efter lukkelovens § 4, litra c, bør gives til butikker (kiosker) beliggende ved færgers og ruteskibes anløbspladser samt på rutebilstationer, i første række må lægges vægt på, om der det pågældende sted kan antages at være behov hos de rejsende for at forsyne sig med de varer, som er nævnt i lukkelovens § 4, litra c. Endvidere må lægges vægt på, om der, hvis en tilladelse gives, derved vil blive påført stedets øvrige handlende en ubillig konkurrence.
Forholdene ved de enkelte færgelejer, anløbspladser og rutebilstationer er så forskellige, at handelsministeriet ved udarbejdelsen af lovforslaget ikke har ment i loven at kunne fastsætte nærmere regler til vejledning for afgørelsen. Man har derfor ment, at den afvejelse af de hensyn, der taler for eller imod at henføre en butik under lukkelovens § 4, litra c, bedst vil kunne foretages lokalt, hvorfor afgørelsen efter forslaget er henlagt til de lokale myndigheder. Udvalget stiller i forbindelse hermed nedenstående ændringsforslag nr. 2.
Udvalget har drøftet bestemmelsen i lukkelovens § 4, litra h, der efter sin ordlyd giver hjemmel til i den almindelige butikslukketid at forsyne motorkøretøjer med proviant. Da dette ikke har været tilsigtet, foreslås det at tydeliggøre bestemmelsen, således at der alene er hjemmel til proviantering af lastmotorkøretøjer i langturstrafik, jfr. nedenstående ændringslorslag nr. 3.
Dansk Soft lee & Iskremforening har anmodet om ændring af lukkelovens § 5, således at vareområdet udvides med mineralvand, herunder frugt- eller saftevand, æblemost, iscremesoda, mælk, herunder chokolademælk, samt milkshake, herunder maltet mælk, dybfrossen frugt af enhver art samt frugtkonserves. Udvalget har ment, at vareområdet i forslagets § 5, litra c, bør udvides med dybfrossen frugt samt frugtkonserves, der udgør et naturligt supplement til det nu tilladte varesortiment, jfr. nedenstående ændringslorslag nr. 4, medens man ikke har ment at burde medtage de øvrige nævnte varer. Man har herved ment at måtte tage hensyn til, at et varesortiment som det af foreningen ønskede ville give adgang til at udøve virksomhed, der må forudsætte „svag" beværteradkomst. Udvalget finder derfor, at spørgsmålet retteligt bør tages op i det af handelsministeren nu nedsatte beværterlovsudvalg.
Erhvervsrådet for Gartneri og Frugtavl og Forbrugerrådet har ønsket, at der ved ændring af lovens § 8, stk. 2, gives gartnerier og planteskoler ret til på lørdage til kl. 18 at sælge kranse, levende blomster og planter. Udvalget har ment, at dette ønske bør imødekommes, dog at der ikke bør være adgang til salg af kranse i den tid, hvor blomsterforretninger ikke må holdes åbne. Under hensyn til mulighederne for strukturrationalisering finder udvalget endvidere, at det hidtil stillede krav om, at planterne skal være af egen avl, bør udgå. I overensstemmelse hermed stilles nedenstående ændringsforslag nr. 5.
Ministeriet for offentlige arbejder, generaldirektoratet for statsbanerne, har anmodet handelsministeriet om i forbindelse med lovforslaget at søge lovens § 8 b ændret således, at salg af turistvarer foruden i Københavns hovedbanegård og i civile lufthavne må finde sted i hovedbanegårdene i Ålborg, Århus, Esbjerg og Odense. Efter anmodning fra handelsministeren stiller udvalget nedenstående ændringsforslag nr. 6.
Udvalget har ment, at beføjelsen efter forslagets § 8 d til at tillade, at butikker på eller ved sygehuse m. v. må holdes åbne i den almindelige butikslukketid, bør tilkomme kommunalbestyrelsen.
Butikshandelens Fællesråd har anmodet om, at det i selve lukkeloven anføres, hvilket vareudvalg der kan forhandles fra butikker på eller ved sygehuse.
Udvalget har ikke ment at kunne imødekomme dette ønske, men foreslår, jfr. ændringsforslag nr. 7, at § 8 d, 2. punktum, i forslaget ændres således, at vareområdet fastsættes af handelsministeren efter indhentet udtalelse fra den eller de nærmest interesserede organisationer."
Ved 3. behandling vedtoges det ændrede lovforslag enstemmigt med 155 stemmer.