Lovforslaget gik ud på, at der i lov om særlig indkomstskat m. v., jfr. lovbekendtgørelse nr. 281 af 2. juli 1965, foretages ændringer svarende til de ændringsforslag, som stilledes af et mindretal — venstres og det konservative folkepartis udvalgsmedlemmer — i folketingsudvalgets betænkning over forslag til lov om ændring af lov om særlig indkomstskat m. v.
Disse ændringsforslag havde efter forslagsstillernes opfattelse ikke fået en tilfredsstillende saglig behandling, hvorfor de fremsattes som lovforslag.
Hovedindholdet af de foreslåede ændringer var:
1. Den regulerede fortjeneste ved afståelse af fast ejendom skulle kun beskattes efter den almindelige sats i loven, d. v. s. med 30 pct. og ikke som fastsat nu med en forhøjelse på 100 pct., altså 60 pct.
2. I stedet for lovens fritagelsesbestemmelser (hvorefter navnlig en- og tofamilieshuse, der tjener til bolig for ejeren, ikke beskattes, hvis grundarealet er mindre end 1.400 m2), foresloges indsat følgende nye paragraf, hvorved beskatningen ville samle sig om dyrkede arealers overgang til bymæssig brug:
„§ 3. A. Ved opgørelse af særlig indkomst i henhold til § 2, nr. 13, medregnes ikke fortjeneste eller tab ved afståelse af bebygget fast ejendom,
a) hvor bebyggelsen anvendes som en- eller tofamiliesbeboelse, og hvor arealet ikke overstiger 2.500 m2. Overstiger arealet 2.500 m2, medregnes fortjeneste eller tab på det overskydende areal, for så vidt det overskydende areal kan udstykkes fra hovedparcellen. Det teoretiske afståelsesvederlag for det overskydende areal findes ved en fordeling af hele afståelsesvederlaget i det samme forhold, som findes ved for den sidst fastsatte ejendomsværdi at sætte bygningsværdien lig med forskelsværdien;
b) der indeholder mere end 2 beboelser, for så vidt ejendommens grundareal ikke overstiger, hvad der kræves i henhold til byggelovgivning (bygnings- og sundhedsvedtægt). Fortjeneste og tab på et overskydende areal medregnes og fastsættes efter samme regler som under a) anført;
c) der anvendes som anden erhvervsejendom end erhvervsmæssigt jordbrug (gartneribrug), for så vidt grundarealet ikke overstiger det areal, der kræves i henhold til byggelovgivningen (bygge- og sundhedsvedtægt), med mere end 200 pct. Fortjeneste eller tab på et derudover overskydende areal medregnes efter samme regler som under a) anført.
Ved opgørelse af særlig indkomst i henhold til § 2, nr. 13, medregnes endvidere ikke fortjeneste eller tab ved afståelse af bebygget og af ubebygget fast ejendom,
a) der efter afståelsen anvendes til erhvervsmæssigt jordbrug (gartneribrug), for så vidt denne anvendelse er fastslået i købsdokumentet for køberens ejertid. Overholdes denne forpligtelse ikke, skal køberen medregne den fortjeneste, den forrige ejer skulle have medregnet, hvis erklæringen om anvendelse til jordbrug ikke var blevet udstedt;
b) for så vidt afståelsen sker til det offentlige og i tilfælde af, at det offentlige efter gældende love er berettiget til at foretage ekspropriation af den pågældende ejendom."
3. Det foresloges, at beskatning ikke skulle ske af brandforsikringssummer og andre tilsvarende katastrofeforsikringer for fast ejendom, for så vidt hele beløbet anvendes til bebyggelse af ejendommen eller til installationer o. lign., eller af ulempeerstatninger udbetalt fra det offentlige.
4. Vedrørende opgørelsen af den skattepligtige fortjeneste ved salg af fast ejendom foresloges det at nedsætte det årlige minimumsbeløb for forbedringer, der kan tages i betragtning, fra 1.000 kr. til 500 kr. samt at forhøje det faste tillæg fra 40 til 100 pct. Det i loven indeholdte nedslag i fortjenesten på 10.000-40.000 kr. foresloges nedsat til 10.000 kr.
Ved lovforslagets 1. behandling tilsagde finansministeren og de forskellige partiers ordførere medvirken til saglig udvalgsbehandling af forslaget, men principiel tilslutning fra andre end de forslagsstillende partier fik det kun af de uafhængige.
Lovforslaget henvistes til et udvalg, der ikke afgav betænkning. Som bilag til en beretning optryktes nogle foreløbige ændringsforslag, som forslagsstillerne havde stillet under udvalgsarbejdet.