Ved loven foretoges forskellige ændringer i sømandslov nr. 229 af 7. juni 1952.
Ved den væsentligste af ændringerne nedsattes den tid, hvori sømanden uden afbrydelse skal have gjort tjeneste i vedkommende skib eller rederi for at opnå ret til fri hjemrejse, fra 2 år til I år. Samtidig nedsattes det tidsrum, efter hvis udløb sømanden får ret til — efter lovlig opsigelse — at fratræde i ikke-dansk havn, fra I½ år til 1 år.
Loven indeholder desuden forskellige mindre væsentlige ændringer af sømandsloven.
Loven trådte i kraft den 1. august 1964, idet det dog med hensyn til retten til fri hjemrejse er bestemt, at de nye regler skal træde i kraft over perioden 1. august 1964-1. november 1964, alt efter længden af den pågældende sømands tjenestetid.
Lovforslaget må efter det i dets bemærkninger anførte ses som et led i bestræbelserne for at lette rekrutteringsforholdene for danske skibe og fastholde de allerede i danske skibe tjenstgørende besætninger ved at gøre søfartserhvervet mere tiltrækkende.
Lovforslaget behandledes i folketinget sammen med forslag til lov om ændring i lov om skibes bemanding m. fl. lovforslag, se ovenfor under nr. 98. Det henvistes efter 1. behandling sammen med disse forslag til behandling i et udvalg, i hvis betænkning handelsministeren stillede ændringsforslag vedrørende tidspunktet for lovens ikrafttræden tillige med forskellige mindre ændringsforslag af systematisk karakter. Endvidere stillede Vivike (SF) i betænkningen forskellige ændringsforslag vedrørende fortrinsret for danske søfolk til forhyring med danske skibe, forbedrede sygehyreregler, ret til hyre under den fri hjemrejse og vedrørende omgående hjemsendelse af sømandens papirer og ejendele i tilfælde af fratræden i ikke-dansk havn. Betænkningen indeholdt desuden bl. a. følgende bemærkninger:
„Over for udvalget har der været rejst spørgsmål om begrænsning af redernes adgang til antagelse af udenlandske søfolk. Handelsministeren har i denne anledning oplyst, at spørgsmålet for nylig har været genstand for behandling i Søfartens Fællesråd, der består af repræsentanter for samtlige søfartsorganisationer, og at rådet over for handelsministeriet enstemmigt har udtalt, at ved antagelse i udlandet af søfolk til danske skibe vil det være rimeligt at antage ledige danske søfolk, som findes på stedet, og som er egnet til at beklæde de pågældende stillinger.
Udvalget har fundet anledning til at anmode handelsministeren om at foranledige, at det ved enhver ansættelse af skibsmandskab nøje påses, at lovens krav om kvalifikationer er overholdt. Handelsministeren har over for udvalget oplyst, at det i henhold til gældende lovbestemmelser påhviler skibsføreren ved ansættelse af skibsmandskab, uanset nationalitet og påmønstringssted, at påse, at det antagne mandskabs kvalifikationer er i overensstemmelse med bemandingslovens krav."
Ved 2. behandling vedtoges ministerens ændringsforslag, mens de andre ændringsforslag forkastedes, idet kun socialistisk folkeparti
stemte for disse forslag. Ved 3. behandling vedtoges det ændrede lovforslag enstemmigt med 129 stemmer, 1 medlem (Rosing (Grønl.)) tilkendegav, at han hverken stemte for eller imod.