L 94 Lov om ændring i lov om bybefolkningens forsyning med mælk og fløde.

Af: Minister for handel, industri og søfart Hilmar Baunsgaard (RV)
Samling: 1963-64 (1. samling)
Status: Stadfæstet
Lov nr. 387 af 04-12-1963
Ved loven opretholdes den generelle bestemmelse i § 4, stk. 1, i lov nr. 145 af 23. maj 1958 om bybefolkningens forsyning med mælk og fløde, hvorefter faste udsalgssteder, der forhandler mælk og fløde, skal holdes åbne alle årets dage undtagen juledag og nytårsdag samt efter kommunalbestyrelsens bestemmelse enten påskedag eller 2. påskedag.

Derimod er de lempelser, som indeholdtes i samme paragrafs stk. 2, udvidet noget.

Reglen var hidtil den, at kommunalbestyrelsen kunne meddele tilladelse til, at de pågældende udsalgssteder holdtes lukket også på enkelte andre dage og, hvor lukning af et udsalgssted kunne ske uden at medføre væsentlig ulempe for forbrugerne og mejerierne, til ferielukning.

I stedet for hedder det nu i nye stk. 2 og 3:

Uanset bestemmelsen i stk. 1 kan kommunalbestyrelsen give tilladelse til, at sådanne udsalgssteder efter en bestemt plan på skift med andre nærliggende udsalgssteder holdes lukket en dag om ugen, når dette kan ske uden væsentlig ulempe for kunder og leverandører af mælk og fløde. Under samme betingelser kan kommunalbestyrelsen give tilladelse til ferielukning.

Herudover kan kommunalbestyrelsen give tilladelse til, at et udsalgssted holdes lukket på enkelte andre dage.

Ved fremsættelsen af lovforslaget anførte handelsministeren:

„Lovforslaget indebærer ikke nogen ændring af de grundprincipper, hvorpå den nu gældende mælkelov hviler, men har alene relation til lovens § 4, der med enkelte begrænsede undtagelser pålægger detailmejerier at holde åbent alle årets dage, altså også på søn- og helligdage.

Denne pligt, der først og fremmest er begrundet i hensynet til forbrugernes forsyning med frisk mælk, påfører detailmælkehandlerne en meget stor arbejdsbyrde, og der er fra branchens side fremsat ønske om at få de bestående regler ændret således, at der tilvejebringes mulighed for, at detailmælkehandlerne kan få en arbejdstid, som ligger mere på linje med arbejdstiden inden for andre erhverv.

En sådan lempelse er også ønskelig for at sikre branchen den nødvendige tilgang, idet de herskende forhold har medført en svigtende interesse for erhvervet.

Over for detailhandlernes efter min mening berettigede ønske om en lettelse i arbejdsvilkårene står imidlertid hensynet dels til forbrugerne, dels til engrosmejerierne, der leverer mælk og fløde til detailmejerierne. For forbrugerne er det selvsagt af betydning at have adgang til at købe frisk mælk hver dag. Selv om flere og flere husstande har køleskab, er der dog stadig mange mennesker, der er afhængige af daglige forsyninger af frisk mælk. Hertil kommer, at det af sundhedsmæssige grunde er af afgørende betydning, at familier med spædbørn har let adgang til at købe frisk mælk praktisk taget hver dag, i hvert fald i den varme årstid. For engrosmejerierne vil en ugentlig lukkedag for detailmælkehandlerne kunne få praktiske og omsætningsmæssige konsekvenser på grund af den ophobning af såvel behandlingen som distributionen af mælk, der vil finde sted før den dag, detailhandelen holder lukket. ,

Disse modstående hensyn har vejet så tungt, at det ikke er lundet forsvarligt at tilvejebringe hjemmel for en generel lukning på søn- og helligdage. Forslaget går derfor ud på, at kommunalbestyrelserne skal kunne give tilladelse til gennemførelse af turnusordninger, hvorefter detailmejerierne skiftes til at holde lukket en dag om ugen. Det forventes, at sådanne turnusordninger vil kunne gennemføres i mange kommuner uden at medføre væsentlige ulemper for detailmejeriernes kunder og leverandører; og selv om mælkehandlerne ikke gennem sådanne ordninger opnår en ugentlig-fridag, er jeg overbevist om, at man inden for erhvervet anser det foreliggende lovforslag som en forbedring af de bestående forhold og har forståelse af, hvorfor det ikke er muligt at foretage yderligere lempelser i den bestående pligt til at holde åbent alle ugens dage.

Ligeledes mener jeg, at hensyn til forbrugerne og leverandørerne er tilgodeset i det foreliggende lovforslag. For det første vil det under turnusordninger altid være muligt for en forbruger, der ønsker at købe frisk mælk og fløde, at købe disse varer, og for det andet vil fremskaffelsen og behandlingen af mælk hos engrosmejerierne forud for lukkedagen almindeligvis næppe blive af væsentlig betydning, når kun en del af detailmejerierne holdes lukket på én gang. Imidlertid kan det ikke udelukkes, at selv en turnusordning nogle steder kan være til væsentlig gene for kunder eller leverandører. Denne situation er der taget højde for, idet det udtrykkeligt er foreskrevet, at en turnusordning ikke kan gennemføres, når den medfører væsentlig ulempe for kunder og leverandører al mælk og fløde. Lovforslaget pålægger således ikke kommunalbestyrelserne en pligt til at give tilladelse til lukning på skift af detailmejerier, men overlader det til de kommunale myndigheder at skønne over, om lokale forhold tillader gennemførelse af sådanne ordninger.

Erfaringen vil i øvrigt vise, om den udvidede adgang til at holde lukket bevirker en nedgang af mælkeforbruget, men dersom detailmejerierne ved tydelig skiltning eller på anden måde orienterer kundekredsen om deres lukketider og om de nærmest beliggende
åbne mejerier, tror jeg ikke, at nyordningen vil få indflydelse på forbrugsudviklingen.

Sluttelig vil jeg gerne fremhæve, at ingen detailmælkehandler mod sin vilje kan tvinges til som led i en turnusordning at holde sin forretning lukket, men at det er helt op til hans eget valg, om han ønsker at deltage i en sådan ordning eller foretrækker at holde åbent som hidtil."

Lovforslaget henvistes efter 1. behandling til et udvalg, hvis arbejde med sagen ikke resulterede i ændringsforslag.

Lovforslaget vedtoges uændret og enstemmigt.
Partiernes ordførere
Lis Groes (S), Anker Lau (V), Hanne Budtz (KF), Kai Moltke (SF), Jacob Kirkegaard (RV) og H. Mose Hansen (U)