L 102 Lov om ændringer i lov om foranstaltninger mod olieforurening af havet.

Af: Minister for handel, industri og søfart Hilmar Baunsgaard (RV)
Samling: 1963-64 (1. samling)
Status: Stadfæstet
Lov nr. 40 af 14-02-1964
Loven foretager nogle ændringer i lov nr. 70 af 28. marts 1956 om foranstaltninger mod olieforurening af havet med det formål at muliggøre Danmarks ratifikation af de på konferencen i London i marts-april 1962 vedtagne ændringer af konventionen til undgåelse af forurening af havet.

Ved fremsættelsen af lovforslaget udtalte handelsministeren herom bl. a.:

„Som det vil være tinget bekendt, afholdtes som følge af de stadig stigende ulemper på grund af udtømning i havet af olie fra skibe i 1954 i London en konference med henblik på at tilvejebringe en international aftale til undgåelse af forurening af havet med olie. Konferencen resulterede i vedtagelsen af en konvention, der for Danmarks vedkommende gennemførtes ved loven af 28. marts 1956 om foranstaltninger mod olieforurening af havet [årbog 1955-56, side 360]. Loven trådte imidlertid først i kraft i 1958, idet det fornødne antal ratifikationer for konventionens ikrafttræden først forelå på dette tidspunkt.

Konventionens hovedprincip er, at det er forbudt af udtømme olie inden for visse nærmere fastlagte zoner, men der var på konferencen enighed om, at det eneste virkelig effektive middel mod olieforurening var helt at forbyde olieudtømning, og at man, når tilstrækkelige erfaringer var indhentet, skulle søge konventionen ændret med henblik på at nå yderligere frem mod det totale forbud.

En konference med dette formål afholdtes i marts-april 1962 i London med deltagelse af ikke mindre end 54 stater.

På konferencen vedtoges ændringer i 13 af konventionens 21 artikler. Idet jeg i øvrigt tillader mig at henvise til den af den danske delegation afgivne beretning, der er omdelt til folketingets medlemmer, skal jeg her indskrænke mig til at nævne de væsentligste ændringer i konventionen.

For det første bar man nedsat tonnagegrænsen for tankskibe, således at det nu forbydes tankskibe over 150 BRT at udtømme olie mod tidligere 500 BRT. Endvidere vedtoges et forbud mod udtømning for alle nybygninger på 20.000 BRT og derover, og hvad der især vil få stor betydning for Danmark: der vedtoges totalt forbud mod olieudtømning i såvel Nordsøen som Østersøen.

Ændringerne har været behandlet i Rådet vedrørende Foranstaltninger mod Olieforurening, og rådet har over for handelsministeriet anbefalet, at Danmark tiltræder disse, idet man dog har henstillet, at dette først sker, når ændringerne er tiltrådt af en række af de øvrige større skibsfartsnationer.

Nærværende lovforslag afgiver hjemmel for Danmarks tiltræden af de vedtagne ændringer i konventionen, og det er regeringens agt, så snart loven er vedtaget, at tiltræde ændringerne, der allerede er tiltrådt af følgende lande: Norge, Sverige, Storbritannien, Frankrig, Canada, Polen, Liberia, Kuwait, Panama og Den forenede arabiske Republik."

Da ændringerne i konventionen først træder i kraft 12 måneder efter, at de er tiltrådt af 2/3 af de kontraherende regeringer, er det af praktiske grunde — og i lighed med bestemmelserne i de tilsvarende engelske og norske love — fastsat, at lovens ikrafttrædelsestidspunkt bestemmes administrativt.

Efter at lovforslaget ved 1. behandlingen havde fået principiel tilslutning fra alle partier, henvistes det til behandling i et udvalg, i hvis enstemmige betænkning bl. a. anføres:

„Der er enighed i udvalget om at indstille lovforslaget til vedtagelse uændret.

Udvalget henstiller til regeringen gennem arbejde i internationale organisationer, herunder FN, at skabe øget interesse hos de forskellige søfarende nationers regeringer for undgåelse af olieforurening af havet. Udvalget henstiller til regeringen gennem IMCO (Intergovernmental Maritime Consultative Organization) at arbejde for en intensivering af propagandaen imod olieforureningen, herunder en forøget udbredelse af propagandamateriale blandt rederier verden over.

Udvalget vil se med velvilje på, at der ydes finansiel støtte til foreninger og andre, som gør et arbejde til afhjælpning af de ulemper, som olieforurening af vore strande forårsager, og som ikke mindst rammer vore udenlandske turister, og udvalget vil finde det ønskeligt, om handelsministeriet eventuelt i samarbejde med forsvarsministeriet vil fortsætte undersøgelserne af muligheden for ved hjælp af kemiske midler at uskadeliggøre olieøer på havet, inden de har nået at anrette skade.

Udvalget har udkastet den tanke, at den nuværende bevilling på 25.000 kr. til undersøgelser m. v. af olieforureninger i danske farvande, eventuelt sammen med andre bevillinger, anvendes til udskrivning af en konkurrence gående ud på at finde en effektiv og billig metode til rensning af olieforurenede strande. Handelsministeren har dog peget på, at IMCO har påtaget sig at følge udviklingen af effektive forholdsregler til behandling af olieforurening, herunder oliens fjernelse fra strandbredder, og ministeren har defor været tilbøjelig til at ville afvente resultaterne af de undersøgelser, der foretages af IMCO."

Ved 3. behandling vedtoges lovforslaget enstemmigt.
Partiernes ordførere
L. Qvist Hansen (S), Marius J. Heilesen (V), Hans Baagø-Hansen (KF), Holger Vivike (SF), Jens Peter Jensen (RV) og Ejnar Bækgaard (U)