Ved loven bestemmes, at kun fjerkræ, der er slagtet på autoriserede fjerkræslagterier, må forhandles her i landet eller udføres her fra landet. Bestemmelsen vedrører ikke levende fjerkræ. Producentslagtet fjerkræ, der leveres på producentens ejendom direkte til forbruger til anvendelse i dennes private husholdning, er ligeledes undtaget fra bestemmelsen.
Bestemmelsen betyder, for så vidt angår salg på hjemmemarkedet af slagtet fjerkræ, en skærpelse i forhold til de hidtil gældende bestemmelser, der kun stillede krav om, at slagtet fjerkræ, der solgtes fra butikker, skulle være slagtet på autoriserede fjerkræslagterier, ligesom de tillod, at der fra butikker kunne sælges sådanne gæs, ænder og duer i uåbnet stand, som butiksindehaveren havde erhvervet direkte fra producent.
Baggrunden for den nye bestemmelse var ifølge landbrugsministerens bemærkninger ved lovforslagets fremsættelse, at det måtte anses for udelukket at føre effektiv kontrol med, at hjemmemarkedsafgifter på fjerkrækød bliver betalt af alt slagtet fjerkræ bortset fra producentslagtet fjerkræ, der sælges direkte til forbruger på produktionsstedet, medmindre slagtningen foregår på de autoriserede slagterier.
I det fremsatte lovforslag var endvidere foreslået en bestemmelse om, at uåbnet fjerkræ ikke måtte åbnes af forhandleren, men skulle leveres til køberen i uåbnet stand. Denne bestemmelse udgik imidlertid af lovforslaget under udvalgsbehandlingen.
Loven gennemførtes med tilslutning fra alle partier med undtagelse af socialistisk folkeparti, der fandt, at der først og fremmest var tale om en konsekvens af et fordyrende kontrolsystem, som var nødvendiggjort af de hjemmemarkedsordninger, som SF ikke havde medvirket til.
Ved 3. behandling vedtoges lovforslaget med 136 stemmer mod 10 (SF).