Lovforslaget havde følgende ordlyd:
§ 1. Ministeren for offentlige arbejder bemyndiges til at lade foretage fornøden detailprojektering til forberedelse af udførelsen af en vejtrafiktunnel under Limfjorden øst for Ålborg med tilhørende vejtilslutninger.
§ 2. Ministeren for offentlige arbejder bemyndiges til at erhverve — om fornødent ved ekspropriation i henhold til reglerne i forordning af 5. marts 1845, jfr. lov nr. 6 af 10. januar 1928 — de arealer m. v., der udkræves til senere gennemførelse af det i § 1 omhandlede projekt.
§ 3. Beløbene til bestridelse af udgifterne ved den i § 1 omhandlede detailprojektering samt til de i § 2 omhandlede arealerhvervelser m. v. afholdes af vejfonden.
§ 4. Alle de i forbindelse med de af nærværende lov omfattede arbejder udfærdigede dokumenter, udskrifter, attester m. v. fritages for stempel- og tinglysningsafgifter samt alle andre afgifter til det offentlige.
Forslaget begrundedes i bemærkningerne til lovforslaget således:
„Den nuværende Limfjordsbro ved Ålborg blev i 1962 passeret af gennemsnitlig 24.400 biler pr. døgn, heri iberegnet et betydeligt antal busser og lastbiler. Allerede ved denne trafikmængde har der været betydelige vanskeligheder for trafikafviklingen, og det kan med sikkerhed skønnes, at en fortsat trafikstigning allerede i løbet af få år vil medføre langt betydeligere kødannelser og ventetider. Det bemærkes således, at biltrafikken over Limfjordsbroen fra juli 1961 til juli 1962 steg med 30 pct. Selv om trafikken over Limfjordsbroen i de kommende år måtte stige i et noget langsommere tempo end fra 1961 til 1962, må behovet for trafik over Limfjorden ved Ålborg allerede inden udgangen af 1960erne forudsættes at blive fordoblet. En fordobling af trafikken over Limfjordsbroen i forhold til den nuværende trafikmængde vil imidlertid med sikkerhed medføre helt katastrofale forhold ikke mindst for trafikken mellem bolig og arbejdssted.
Hertil kommer betydningen af at have et fuldt udarbejdet tunnel- og motorvejsprojekt som beskæftigelsesreserve. Det bemærkes, at selv under den i 1962 for landet som helhed gode beskæftigelsesgrad var den gennemsnitlige ledighed i 1962 for arbejdsmændenes kontrolsted i Ålborg by 594 mand. Amtsanvisningskontorets gennemsnitlige ledighed for arbejdsmænd i amtet var for 1962 12,9 pct.
Lovforslagets § 2 tilsigter en billiggørelse af tunnel- og motorvejsanlægget, idet det anses for økonomisk betydningsfuldt, at vejlinjerne snarest sikres mod yderligere bebyggelse.
Detailprojektet for tunnelen og de tilhørende vejtilslutninger forudsættes udarbejdet på grundlag af det af arbejdsudvalget til undersøgelse af en fast forbindelse over Limfjorden i april 1962 afgivne skitseprojekt.
Under hensyn til tunnelforbindelsens store betydning også for den gennemgående trafik anses det for rimeligt, at udgifterne til detailprojekteringen afholdes fuldt ud af vejfonden."
Ved fremsættelsen af lovforslaget henviste Chr. Madsen (SF) som ordfører for forslagsstillerne bl. a. til, at borgmestre og sognerådsformænd for 4 kommuner over for ministeren for offentlige arbejder havde gjort opmærksom på deres store ansvar over for erhverv og befolkning med henblik på den turistmæssige forbindelse mellem Nordjylland, Norge og Sverige.
Ved 1. behandling bekræftede ministeren for offentlige arbejder, hvad han tidligere havde givet udtryk for, at det var hans hensigt at søge det omtalte anlæg fremmet, så snart de økonomiske forhold skønnedes at tillade gennemførelsen af et så betydeligt arbejde, der med tilhørende vejanlæg skønnedes at ville koste 161 mill. kr., beregnet efter prisniveauet ved udgangen af 1961.
„Det fremsatte lovforslag forudsætter ganske vist kun tilladelse til detailprojektering og arealerhvervelse; men alene bevillingen til detailprojekteringen anslås til ca. 7 mill. kr., og dette vil betyde en forøgelse af de bevillingsmæssige rammer for indeværende finansår. Hertil kommer, at det efter min opfattelse ikke kan være hensigtsmæssigt at søge dette anlægs forhold fastlagt, forinden folketinget — jeg håber i løbet af kort tid — har taget stilling til den almindelige administrative og finansielle ordning med hensyn til de kommende større vej- og broanlæg — spørgsmål, som jo allerede er under behandling i det høje ting på grundlag af det af mig den 23. november 1962 fremsatte forslag til lov om hovedlandeveje.
Da de ærede medlemmer bl. a. har motiveret deres forslag med det ønskelige i en sikring af de pågældende vejlinjer, skal jeg tilføje, at § 13 i hovedlandevejsforslaget netop tilsigter at lette arealerhvervelser til fremtidige vej- og broanlæg.
Som det fremgår af det, jeg her har sagt, er jeg enig med de ærede medlemmer, som har fremsat det foreliggende lovforslag, om, at dette arbejde hører til de anlægsarbejder, der har en hastende karakter; på den anden side anser jeg det ikke for muligt at gennemføre det, før de økonomiske og praktiske forudsætninger er til stede, og det håber jeg de vil være i næste folketingssamling."
Også fra andre sider fremhævedes det, at sagen begyndte at haste.
Lovforslaget gav anledning til en diskussion, der resulterede i, at det henvistes til behandling i et udvalg. Dette afgav ikke betænkning.