Ved loven foretages følgende ændringer i lov om udlændinges adgang til landet m. v., jfr. lovbekendtgørelse nr. 20 af 7. februar 1961:
1. Reglerne i § 2 om afvisning af udlændinge suppleres med en bemyndigelse for justitsministeren til at fastsætte særlige regler om afvisning af blindpassagerer. Samtidig foretages der med henblik på blindpassagerer en udvidelse af reglerne i § 11 om hæftelse for rederier m. v.
2. En række bestemmelser i loven ændres med henblik på Islands tilslutning til overenskomsten af 1957 mellem Danmark, Finland, Norge og Sverige om ophævelse af paskontrollen ved de fællesnordiske grænser. Tidspunktet for ikrafttræden af disse ændringer skal ifølge loven fastsættes af justitsministeren.
3. Endelig ajourføres affattelsen af lovens § 6 om udvisning af personer, der ikke er i besiddelse af fornødne midler til deres underhold, under hensyn til de ændringer, der er sket i den sociale lovgivning.
De under 1 omtalte ændringer af udlændingelovens §§ 2 og 11 er påkrævede, for at Danmark kan ratificere den internationale konvention om blindpassagerer, der blev vedtaget 10. oktober 1957 på den 10. diplomatiske søretskonference i Bruxelles. Konventionen fastsætter regler, hvorefter stater, der har tiltrådt den, er pligtige til at modtage blindpassagerer, og om, til hvilket land de kan overføre disse passagerer. Det bestemmes endvidere, at udgifterne ved blindpassagerens underhold i den stat, hvor han modtages, og udgifterne ved hans tilbagelevering — med visse begrænsninger — kan kræves refunderet af rederiet.
Konventionen er undertegnet af 16 lande, herunder Norge og Sverige. Spørgsmålet om de nordiske landes stilling til konventionen har været drøftet på nordiske embedsmandsmøder og på møder mellem de nordiske landes justitsministre, og der blev her fra dansk, norsk og svensk side opnået enighed om at søge konventionen ratificeret; Norge og Sverige havde, da forslaget til nærværende lov blev fremsat, allerede ratificeret. Dette standpunkt byggede på den opfattelse, at konventionens bestemmelser indebærer væsentlige fordele for den internationale skibsfart og betyder et humanitært fremskridt med hensyn til blindpassagerers behandling.
Lovforslaget fik i folketinget en velvillig modtagelse fra alle partier og vedtoges enstemmigt.