Loven har følgende indhold:
§ 1. Ministeren for offentlige arbejder bemyndiges til at nedlægge færgeruten Fåborg-Mommark og overflytte den her af statsbanerne drevne færgeoverfart til en nyoprettet færgerute Bøjden-Fynshav, så snart de for færgedriften nødvendige havneanlæg og færgelejer m. v. er tilvejebragt på halvøen Kalvøre ved Bøjden på Fyn og ved Fynshav på Als.
§ 2. Ministeren bemyndiges endvidere til at lade bygge en ny færge til indsættelse på færgeruten Bøjden-Fynshav og til at nedlægge banestrækningen Mommark-Sønderborg.
§ 3. Dokumenter, udskrifter og attester m. v., der udfærdiges i forbindelse med de af loven omfattede arbejder, fritages for stempel- og tinglysningsafgifter samt andre afgifter til det offentlige.
På den af statsbanerne drevne overfart Fåborg-Mommark udføres sejladsen med færgen „Mommark". Færgen, der er bygget i 1922 og overtaget af statsbanerne samtidig med banernes overtagelse af færgeruten den 1. februar 1946 i henhold til lov nr. 35 af 2. februar 1946, er ifølge bemærkningerne til forslaget til den heromhandlede lov nu så gammel og utidssvarende, at den kun i kort tid vil kunne anvendes til færgefart uden en gennemgribende reparation og samtidig modernisering, der ville medføre udgifter på antagelig ca. 2 mill. kr. Færgen ville dog trods eventuelle moderniseringer fortsat have en ret begrænset kapacitet på ca. 20 personbiler og 300 passagerer og en sejlhastighed på kun 10 knob.
Spørgsmålet om anskaffelse af en ny færge til afløsning for M/F „Mommark" har imidlertid været stillet i bero under hensyn til de forhandlinger, der i de sidste år har været ført mellem de interesserede parter — Sønderborg amtsråd, Sønderborg byråd, vejdirektoratet og statsbanerne — om en omfattende omlægning og forbedring af trafikforholdene i landsdelsforbindelsen mellem Fyn og Sønderjylland, specielt Als, samt om trafikforbindelserne på Als.
Disse forhandlinger er resulteret i dels en overenskomst mellem Sønderborg amtsråd, Sønderborg byråd og statsbanerne, dels en overenskomst mellem Sønderborg amtsråd og Svendborg amtsråd.
Den ved overenskomsterne opnåede ordning går i store træk ud på, at færgeruten flyttes fra Fåborg-Mommark til en kortere overfartslinje mellem Bøjden og Fynshav, at de for færgeruten Bøjden-Fynshav nødvendige havneanlæg med færgelejer m. v. tilvejebringes af amtsrådene, der til arbejdernes udførelse forudsættes at modtage vejfondstilskud, at udgifterne til den fremtidige vedligeholdelse af færgehavnene m. v. afholdes af amtsrådene mod sædvanlig refusion i henhold til vejtilskudslovens kapitel I, at statsbanerne udskifter den gamle færge, "Mommark", med en ny færge, og at driften på Sønderborg-Mommark banen indstilles.
Efter grundige undersøgelser har man fundet frem til den nye overfartslinje Bøjden-Fynshav. Flytning af færgeruten fra Fåborg-Mommark til Bøjden-Fynshav vil medføre, at sejldistancen nedsættes fra ca. 25 km til ca. 14 km, hvilket i forbindelse med indsættelsen af en ny, hurtigere færge vil betyde, at man inden for den for biloverførsel aktuelle tid efter behovet vil kunne udføre 6-8 overfarter mod på den nuværende færgerute 4-5 overfarter.
Man har herved regnet med, at en kortere overfartstid i forbindelse med hyppigere afsejlinger vil gøre ruten langt mere attraktiv og øge antallet af overførte motorkøretøjer betydeligt.
Som nævnt ville fortsat sejlads med M/F "Mommark" betyde, at der ud over normal, løbende vedligeholdelse måtte foretages en større istandsættelse af færgen. Det er ikke anset for forsvarligt at ofre et beløb på ca. 2 mill. kr. på færgen, idet denne selv efter istandsættelse vedblivende ville være en umoderne færge. Statsbanerne har derfor anset det for rigtigst, at der anskaffes en ny bilfærge med kapacitet 35 personbiler og 600 passagerer og servicefart 13 knob. Udgiften til en sådan færge vil andrage ca. 5 mill. kr. og påregnes afholdt over statsbanernes anlægskonto.
Udgifterne til anlæg af de to færgehavne er foreløbigt af amtsrådene anslået til ca. 5 mill. kr. for færgehavnen ved Fynshav inkl. tilsluttende vejanlæg fra færgelejet til det bestående landevejsnet og ca. 1,3 mill. kr. for færgehavnen ved Bøjden inkl. tilslutningsvej til bestående landevejsnet. Det må dog forventes, at vandbygningstekniske og besejlingsmæssige krav vil medføre en vis forhøjelse af overslagssummerne.
Statsbanerne har ved lov nr. 114 af 7. april 1932 overtaget og ombygget Sønderborg-Mommark banen. Driften af denne jernbanestrækning er med årene blevet stadig mere urentabel, i det sidste finansår, 1960-61, har driftsunderskuddet således beløbet sig til næsten 400 000 kr., hvortil kommer forrentning og afskrivning. Hertil kommer, at der ved en fortsættelse af banens drift må påregnes en udgift på 1 à 2 mill. kr. til en gennemgribende istandsættelse.
Med flytningen af færgefarten fra Fåborg-Mommark til Bøjden-Fynshav falder grundlaget for opretholdelsen af jernbanetrafikken på Sønderborg-Mommark banen væk. Trafikbehovet vil uden væsentlige ulemper kunne bestrides af rute- og lastbiler. Sønderborg by er tillige interesseret i at få fjernet jernbanetrafikken fra den befærdede Jernbanegade, og byrådet såvel som Sønderborg amtsråd har tiltrådt, at jernbanetrafikken indstilles.
Af hensyn til bestridelse af trafikken på Sønderborg havn m. v. er det hensigten at bevare banen på strækningen fra Sønderborg H over broen over Alssund.
Lovforslaget henvistes i folketinget efter 1. behandling til et udvalg, der enstemmigt indstillede det til vedtagelse uændret, jfr. omtalen af den nærmest foregående sag, som det behandledes sammen med.
Ved 2. behandling gav Foss (KF) — ud fra økonomiske hensyn — udtryk for nogen betænkelighed ved at gennemføre loven i den nuværende situation. Han ønskede nærmere undersøgt, om de investeringer, som det her drejer sig om, ikke burde udskydes noget til fordel for opgaver, som det hastede mere med at få løst.
I overensstemmelse hermed udtalte Rimstad (Uafh.) om dette og det nærmest foregående lovforslag:
„Med henblik på de foreliggende lovforslag forekommer det os, at disse to sammen med mange andre ikke hører til bandt de allermest presserende i en tid, hvor problemerne først og fremmest hedder arbejdskraft til industrien, almindelig forbrugsbegrænsning i befolkningen, økonomisering med udenlandsk valuta og først og sidst produktion og igen produktion. Jeg synes, der for regeringen i dette må være tanker til overvejelse. Man kan godt vedtage disse lovforslag, der i og for sig er særdeles fornuftige, uden at man derfor binder sig til at lade dem føre ud i livet, før man bedre er i stand til at overse de meget vanskelige økonomiske problemer, der ligger lige foran os."
Ministeren for offentlige arbejder anbefalede lovforslaget til vedtagelse, men gjorde samtidig opmærksom på, at der ikke ved vedtagelsen af lovforslaget var truffet bestemmelse om straks at gå i gang med anlægsarbejderne. „Der er i bemærkningerne til lovforslaget gjort rede for, at de 5 mill. kr. til den nye færge vil blive opført på statsbanernes anlægskonto, og det ærede medlem hr. Foss vil måske vide, at regeringen for nylig har fremsat en spareplan på 185 mill. kr.; deraf er statsbanernes budget alene skåret ned med 35 mill. kr. Det er klart, at når man foretager den slags skridt over for statsbanerne, må man i anlægsprogrammet for det kommende år inddrage spørgsmålet, om det er lige pa dette tidspunkt, man skal sætte ind med at bygge en ny færge, eller man skal vente lidt med at bestille den. Det må alt sammen rette sig efter, hvor primære eller sekundære de øvrige anlægsopgaver er, i den rækkefølge de fremkommer. Hvad anlægget af havne angår, skal der ikke særlig bevilling til. Udgifterne skal, som det fremgår af bemærkningerne, afholdes over vejfonden — det vil sige de 85 pct., idet de 15 pct. jo skal udredes af amterne, som er de egentlige bygherrer til disse anlæg. Det er klart, at når vi også på dette område skal tage hensyn til de spareplaner, der foreligger, når det drejer sin om de midler, jeg som minister for offentlige arbejder får stillet til rådighed af vejfonden, må det indgå i betragtningerne, hvilke opgaver der er sekundære, og hvilke der er mere primære. Jeg tror, jeg kan berolige det ærede medlem med, at de bekymringer, som han har givet udtryk for i dag, i virkeligheden ikke behøver at være så store, fordi vi vil tage de hensyn, som er naturlige både fra statsbanernes og vejdirektoratets side med hensyn til de anlægsopgaver, der her er tale om."
Denne udtalelse fandt Foss for så vidt tilfredsstillende, men han mente dog, det ville være ønskeligt, om der eventuelt ved tredje behandling — i selve lovforslaget eller på anden måde — blev givet visse garantier og visse nærmere udredninger af, hvornår og hvordan dette skal sættes i gang. „Efter den højtærede trafikministers udtalelser tror jeg nu ikke, der kan være så forfærdelig store uoverensstemmelser os imellem."
Efter på ny at have været behandlet i udvalget vedtoges lovforslaget uændret og enstemmigt, idet 1 grønlandsk medlem afholdt sig fra at stemme.