Loven har følgende indhold:
§ 1. Ministeren for offentlige arbejder bemyndiges til i forbindelse med en påtænkt motorvej over Fyn til Jylland at lade anlægge en vejbro udelukkende for kørsel med motorkøretøjer over Lille-Bælt fra den fynske kyst ved Staurby Skov nord for Middelfart til Lyngs Odde i Jylland.
§ 2. Ministeren for offentlige arbejder bemyndiges til at erhverve — om fornødent ved ekspropriation i henhold til reglerne i forordning af 5. marts 1845, jfr. lov nr. 6 af 10. januar 1928 — de arealer m. v., der udkræves til gennemførelsen af det i § 1 omhandlede anlæg.
§ 3. Beløbene til bestridelse af udgifterne ved det i § 1 omhandlede anlæg samt til dettes fremtidige vedligeholdelse afholdes af vejfonden.
§ 4. Alle de i forbindelse med de af nærværende lov omfattede arbejder udfærdigede dokumenter, udskrifter, attester m. v. fritages for stempel- og tinglysningsafgifter samt alle andre afgifter til det offentlige.
Af ministeren for offentlige arbejders fremsættelsestale anføres:
„Den voldsomme stigning i vejtrafikken i efterkrigsårene i forbindelse med den forventede fortsatte stigning i antallet af motorkøretøjer har gjort spørgsmålet om tilvejebringelse af en yderligere fast forbindelse over Lille-Bælt aktuelt ...
Som det fremgår af lovforslaget og bemærkningerne til dette, tænkes den nye broforbindelse at skulle indgå i en påtænkt motorvejsforbindelse over Fyn til Jylland. Selve motorvejsanlæggene vil blive udført af de respektive amtsråd med tilskud fra vejfonden efter de for motorvejsanlæg sædvanligt gældende regler, f. t. vejfondstilskud på 100 pct. af udgifterne med fradrag af et lokalt bidrag på 50 000 kr. pr. lb. km motorvej, og lovforslaget omfatter således alene anlægget af broforbindelsen. Jeg kan i denne forbindelse oplyse, at Assens og Vejle amtsråd er indstillet på at udføre motorvejene på de tilstødende strækninger på Fyn og i Jylland, og at der med amtsrådene er enighed om linjeføringen.
De tekniske undersøgelser vedrørende fastlæggelse af motorvejene på begge sider af bæltet er siden efteråret 1959 blevet behandlet i en uformelt nedsat teknikergruppe, der foruden vejdirektoratet repræsenterer Assens, Vejle, Haderslev og Ribe amter samt Middelfart, Vejle, Fredericia og Kolding købstæder. Denne teknikergruppe indstillede i begyndelsen af 1960 til ministeriet, at der blev stillet midler til rådighed til bundundersøgelser og løselig skitseprojektering af en ny vejforbindelse over Lille-Bælt, idet det for at fastlægge motorvejenes tracering var nødvendigt at kende den fremtidige bros placering.
Med finansudvalgets tilslutning blev der derfor i sommeren 1960 stillet midler til rådighed til forskellige bundundersøgelser samt til iværksættelse af en løselig skitseprojektering, og disse arbejder blev af ministeriet overdraget til det rådgivende ingeniørfirma Chr. Ostenfeld & W. Jønson, der i forvejen var repræsenteret i den før nævnte teknikergruppe som særlig sagkyndig. Dette firma har, som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, udarbejdet forskellige skitseforslag til broforbindelser dels i den i lovforslaget omhandlede Lyngs Oddelinje, dels i Vadsnæslinjen.
Det er naturligt, at man inden for statsbanerne og vejdirektoratet allerede på et tidligt tidspunkt havde opmærksomheden henledt på de eventuelle muligheder for en ombygning af den nuværende bro. Det forslag, som for et års tid siden blev fremsat af to yngre ingeniører om en bestemt udformning af denne ombygning ved påbygning af en overetage, er naturligvis ligeledes blevet underkastet en nøje prøvelse, men som nævnt i bemærkningerne til lovforslaget har vi ikke ment at kunne nå til en tilfredsstillende løsning af forholdene ved dette så lidt som ved andre forslag til ombygning af den eksisterende Lille- Bæltsbro.
Når regeringen har valgt at fremsætte forslag om anlæg af en ny vejbro over Lille-Bælt i en linje fra den fynske kyst ved Staurby Skov til Lyngs Odde i Jylland, skyldes dette, at forbindelsen her vejteknisk er langt den bedste (den er 2,1 km kortere end ved en bro ved Vadsnæs og 3,4 km kortere end ved en forbindelse over den nuværende bro), ligesom den både undgår at passere tættere befolkede områder med deraf følgende ulemper og at gøre indgreb i de landskabelige skønhedsværdier i Hindsgavlområdet. Endvidere er denne linjeføring tiltrådt af alle interesserede instanser, såvel de to amtsråd og Middelfart byråd som søfartsrådet og Naturfredningsforeningen.
En broforbindelse ved Vadsnæs vil derimod nødvendiggøre en omkørselsvej uden om Middelfart og dermed lægge sig stærkt hindrende i vejen for Middelfarts udviklingsmuligheder. Dette projekt har da heller ikke kunnet opnå tilslutning, hverken hos naturfredningsmyndighederne, direktoratet for statshospitalerne, søfarten eller de lokale myndigheder.
Som tidliger omtalt er der udarbejdet forskellige skitseprojekter til forbindelsen i Lyngs Oddelinjen, men ministeriet er som nævnt i bemærkningerne til lovforslaget tilbøjeligt til at vælge et hængebroforslag med en fri gennemsejlingsbredde på ca. 600 m, der løseligt er anslået at ville koste omkring 130 mill. kr., hvilket forslag har opnået søfartsmyndighedernes godkendelse. Der er også udarbejdet et forslag til en hængebro med en mindre spændvidde. Dette forslag er i og for sig tilfredsstillende, såvel i vejteknisk som æstetisk henseende, ligesom det er billigere end det nu foreslåede projekt, men forslaget har på grund af den mindre spændvidde ikke kunnet tilgodese de krav, som der på dette sted i sejlløbet må stilles til betryggelse af søfarten.
Som nævnt i bemærkningerne til lovforslaget forudsættes broen bygget med 2 adskilte kørebaner, hver rummende plads for 3 vognbaner; ministeriet er klar over, at trafikken først i løbet af en årrække vil blive så stor, at den nødvendiggør denne bredde, men trafikken vil, indtil broens kapacitet udnyttes fuldt ud, naturligvis have visse fordele af de rummelige pladsforhold.
Ud over den tid, der vil hengå til foretagelse af yderligere bundundersøgelser m. v., må det påregnes, at detailprojektering og udbydelse af broen vil kræve ca. 1 ½ år. Byggetiden herefter kan formentlig påregnes at andrage ca. 3 ½ år, således at broen formentlig vil kunne tages i brug i 1968.
Med hensyn til beskæftigelsesforholdene i forbindelse med arbejdet kan jeg oplyse, at der påregnes beskæftiget ca. 400-600 helårsarbejdere under selve byggeperioden.
Regeringen foreslår, at udgifterne til bygning af den nye brotorbindelse i sin helhed afholdes af vejtonden på samme måde, som man i sin tid fandt det naturligt, at hele udgiften ved etablering af vejbanen på den nuværende bro afholdtes af motorafgifterne.
Under hensyn til, at det drejer sig om et arbejde af en så betydelig størrelsesorden, hvis udformning i enkeltheder og nærmere gennemførelse vil kunne rejse en række forskellige spørgsmål, er det i øvrigt min tanke, at administrationen af arbejdet bør forestås af et særligt byggeudvalg, der på ministeriets vegne skal følge byggeriets gang og i det hele holde ministeriet løbende underrettet samt afgive indstillinger i vigtigere sager, idet det er min opfattelse, at arbejdet vil glide lettere fra hånden, når problemerne kan drøftes i et sådant sagkyndigt udvalg.
Udgifterne til vedligeholdelse, belysning m. v. kan på basis af de øjeblikkelige priser anslås til 600 000-700 000 kr. pr. år, og disse udgifter forudsættes ligeledes afholdt af vejfonden i lighed med, hvad der nu er tilfældet, for så vidt angår den nuværende vejbro over Lille-Bælt."
Lovforslaget mødte i folketinget tilslutning fra alle sider, omend med forskellige forbehold, som der gjordes rede for ved 1. behandling. Efter denne henvistes sagen til et udvalg, der i sin enstemmige betænkning anfører:
„Udvalget har holdt 4 møder og herunder haft et samråd med ministeren for offentlige arbejder. Ministeren og udvalget er enige om, at spørgsmålet om tilslutningsveje på den jyske side af den nye Lille-Bæltsbro — i trekanten Kolding-Vejle-Fredericia — må være løst, inden den nye bro bliver færdig.
Udvalget indstiller herefter lovforslaget til vedtagelse uændret."
Lovforslaget vedtoges uændret og enstemmigt.