Hensigten med loven er dels at skaffe hjemmel til en effektiv håndhævelse af de regler, der tænkes udfærdiget med henblik på bekæmpelse af smitsomme sygdomme, dels at opnå det fornødne lovmæssige grundlag for udfærdigelse af regler om levnedsmiddeltilvirkning og -omsætning i Grønland.
Man har ikke ment, at den hidtidige § 5 i lov om sundhedsvæsenet i Grønland (lov nr. 275 af 20. maj 1950), som kun indeholder en kort bestemmelse om, at forskrifter, som sigter til forebyggelse og bekæmpelse af sygdom, udfærdiges af ministeren, afgiver tilstrækkelig hjemmel til udfærdigelse af de ønskede regler. Paragraffen afløses derfor ved den her omhandlede lov af 3 nye paragraffer, §§ 5 a, 5 b og 5 c.
§ 5 a bestemmer, at forskrifter, der sigter til forebyggelse og bekæmpelse af sygdomme, udfærdiges af ministeren for Grønland, og at der til bekæmpelse af smitsomme sygdomme herunder kan gives regler om tvungen lægeundersøgelse, tvangsindlæggelse på sygehus, rejseforbud og afspærring af en kommune eller dele af den.
§ 5 b bemyndiger ministeren for Grønland til at udfærdige bestemmelser om erhvervsmæssig tilvirkning, opbevaring, transport og forhandling af levnedsmidler i overensstemmelse med den i de øvrige dele af riget gældende lovgivning og med de ændringer og udvidelser, som måtte være påkrævede for Grønlands vedkommende. For så vidt angår fisk, krebs- og skaldyr samt produkter heraf, tilkommer de nævnte beføjelser fiskeriministeren, jfr. lov nr. 150 af 11. maj 1954 om kvalitetskontrol med fisk og fiskevarer.
Medmindre andet bestemmes i de omhandlede forskrifter, må fremtidig ingen virksomhed, der agter erhvervsmæssigt at tilvirke, opbevare, transportere eller forhandle levnedsmidler, og til hvilken virksomhed der udfordres næringsbrev, påbegyndes uden tilladelse fra oversundhedskommissionen, der kan stille de for virksomhedens hygiejnisk forsvarlige indretning og drift fornødne krav.
§ 5 c giver hjemmel til idømmelse af advarsel, bøde — under skærpende omstændigheder tvangsarbejde — konfiskation og frakendelse af ret til at udøve virksomhed, der kræver offentlig autorisation, alt efter reglerne i kriminallov nr. 55 af 5. marts 1954.
Lovudkastet havde været forelagt det grønlandske landsråd i sommeren 1960 og fået dets principielle tilslutning.
Ved 1. behandling fik lovforslaget tilslutning fra alle partiers ordførere samt det grønlandske medlem Rosing.
Lovforslaget henvistes til et udvalg. I anledning af nogle udtalelser af Helga Pedersen (V) om rækkevidden af de administrative frihedsberøvelser, der kan blive tale om, og om de retlige garantier over for disse frihedsberøvelser var som bilag til udvalgsbetænkningen optrykt en udtalelse fra det grønlandske lovudvalg. Udvalget og ministeren foreslog en enkelt redaktionel ændring, der vedtoges ved 2. behandling.
Ved 3. behandling vedtoges lovforslaget enstemmigt.