Ved loven ophæves § 5 i lov nr. 131 af 16. april 1957 om fremme af udbyttedeling og oprettelse af sociale fonds (årbog 1956-57, side 343), hvorefter forslag om revision af sidstnævnte lov skulle fremsættes senest i folketingsåret 1960-61.
Som begrundelse for revisionsfristens ophævelse anførte arbejdsministeren ved lovforslagets fremsættelse:
„Den foreslåede lovændring går ganske kort ud på, at bestemmelsen om lovens revision i folketingsåret 1960-61 udgår, således at loven forbliver gældende uden indholdsmæssige ændringer, indtil der måtte blive taget initiativ til en revision.
Loven blev gennemført i 1957 med det formål at fremme samarbejdet og den fælles økonomiske interesse mellem virksomhedernes ledelse og medarbejderne. Den bygger på frivillighedens grund, idet statens indsats efter loven alene består i at lette og opmuntre til gennemførelse af frivillige ordninger gennem et nævn — udbyttedelingsnævnet — der skal virke for indførelse af udbyttedelingsordninger i forbindelse med oprettelse af sociale fonds eller udvidelse af bestående ordninger. Nævnet skal således virke som et oplysende og vejledende organ, ligesom det skal opfordre virksomhederne til gennemførelse af sådanne ordninger og bistå dem ved disses gennemførelse.
Udbyttedelingsordninger og sociale fonds, som vi kender dem her i landet, er kendetegnet ved, at virksomheder, der har økonomiske muligheder derfor, yder deres medarbejdere mere, end virksomheden er forpligtet til gennem kollektive overenskomster eller ved den sociale lovgivning. Fordelen for de ansatte er åbenbar, men også virksomhederne kan høste fordel heraf ved at knytte medarbejderne fastere til virksomheden.
Under gode konjunkturer med høj beskæftigelse fremtræder det særlig klart, hvor meget det betyder for en virksomhed — og for de ansatte — at der hersker gode og rolige arbejdsforhold. Det fremmer samarbejdet, og det fremmer produktionen. Der skulle således under de nuværende gode tider være særligt gunstige betingelser for indførelse af udbyttedelingsordninger og oprettelse af sociale fonds, og der skulle være mulighed for at nå et langt stykke ad frivillighedens vej.
Staten yder sit bidrag til at fremme indførelsen af sådanne ordninger ved at give visse skattemæssige begunstigelser og har i de sidste 3 år gennem udbyttedelingsnævnet ydet bistand ved at skabe interesse for sådanne ordningers indførelse og ved at være behjælpelig med deres praktiske gennemførelse. I kraft af sin sammensætning har nævnet et snævert samarbejde med arbejdsmarkedets organisationer, der må anses for meget værdifuldt. På nævnets møder udveksles synspunkter og erfaringer, og nævnet yder de virksomheder, der påtænker at indføre sådanne ordninger, oplysninger om allerede indhøstede erfaringer og om de foreliggende muligheder for skattelettelser o. lign., ligesom man yder praktisk bistand ved udfærdigelse af vedtægter for sociale fonds m. v.
På grundlag af erfaringerne siden lovens ikrafttræden er det regeringens opfattelse, at udbyttedelingsnævnet har vist sig som et egnet organ til at varetage de opgaver, der er tillagt nævnet i loven. Arbejdet befinder sig imidlertid endnu i en indledende fase, og man anser det derfor for rigtigst, at nævnet indtil videre fortsætter sin virksomhed efter de hidtil fulgte retningslinjer, uden at der i loven på forhånd fastsættes noget tidspunkt for en eventuel revision."
Lovforslaget vedtoges enstemmigt efter at have været undergivet en udvalgsbehandling, der ikke resulterede i ændringsforslag.