Ved beslutningen giver folketinget samtykke til Danmarks ratifikation af den af bestyrelsen for Den internationale Bank for Genopbygning og økonomisk Udvikling den 26. januar 1960 godkendte overenskomst om Den internationale Sammenslutning for økonomisk Udvikling.
I februar 1958 fremsatte et medlem af det amerikanske senat forslag om iværksættelse af en undersøgelse angående oprettelsen af en „International Sammenslutning for økonomisk Udvikling" i nær tilknytning til Den internationale Bank for Genopbygning og økonomisk Udvikling med det formål at stille kapital til rådighed for mindreudviklede lande på mere smidige og lempelige vilkår end Banken er i stand til at tilbyde.
Forslaget fik tilslutning fra det amerikanske senat, og også den amerikanske regering stillede sig positivt til tanken.
Efter underhåndsdrøftelser af sagen med andre interesserede lande samt med præsidenten for Den internationale Bank fremsatte USA på Bankens repræsentantskabsmøde i september 1959 formelt forslag til en resolution, hvorefter Bankens bestyrelse anmodedes om at udarbejde udkast til en overenskomst om en sådan organisation til forelæggelse for medlemmerne af Banken.
Repræsentantskabet vedtog resolutionsforslaget den 1. oktober 1959 og i de følgende måneder udarbejdedes overenskomstteksten, som godkendtes af bestyrelsen på dennes møde den 26. januar 1960 og derpå blev tilsendt Bankens medlemslande til undertegnelse og tiltrædelse.
Overenskomstteksten er gennemgået af de interesserede danske myndigheder, som har kunnet tiltræde det foreliggende udkast.
Danmark vil ved at tiltræde overenskomsten, hvilket for at blive optaget som oprindeligt medlem skulle ske senest den 31. december 1960, forpligte sig til at indskyde i alt 8.740.000 dollars (60.273.225 kr.) i sammenslutningen i overensstemmelse med de i overenskomsten fastsatte regler om oprindelige medlemmers tiltrædelsesindskud.
Overenskomstens indhold.
Sammenslutningens formål er i henhold til artikel I at fremme den økonomiske udvikling og øge produktiviteten i mindreudviklede områder inden for medlemmernes kreds, i særdeleshed ved at stille kapital til rådighed for betydningsfulde udviklingsmæssige behov på mere smidige og lempelige vilkår end almindelige lånevilkår.
Ifølge artikel II står medlemskab af sammenslutningen åbent for medlemmer af Den internationale Bank for Genopbygning og økonomisk Udvikling.
Hvert medlem forpligter sig ved indtrædelse i Sammenslutningen til over en periode på 5 år at erlægge et individuelt bestemt indskud, der for oprindelige medlemmer, hvorved forstås sådanne stater, som tiltrådte sammenslutningen senest den 31. december 1960, er fastsat i et tillæg til overenskomsten.
Af indskuddet skal samtlige medlemmer indbetale 10 pct. i guld eller frit konvertibel valuta med halvdelen det første år og resten i lige store årlige rater over de følgende 4 år.
De resterende 90 pct. af tiltrædelsesindskuddet, som skal tilvejebringes i lige store årlige rater i løbet af ovennævnte 5-års periode, skal af sammenslutningens økonomisk fremskredne medlemmer, herunder Danmark, jfr. tillægget til overenskomsten, ligeledes erlægges i guld eller frit konvertibel valuta, hvorimod økonomisk mindreudviklede medlemmer kan erlægge beløbet i egen valuta; dog er det med hensyn til denne del af bidraget for alle medlemmers vedkommende bestemt, at der i stedet for indbetalinger vil kunne afgives uomsættelige, ikke-rentebærende, på anfordring betalbare forskrivninger i den udstrækning, de pågældende beløb ikke måtte være nødvendige for sammenslutningens virksomhed.
Det fastslås i artiklen, at medlemmerne ikke i medfør af deres medlemskab hæfter for sammenslutningens forpligtelser.
Artikel III indeholder regler om tilførsel af yderligere kapital til sammenslutningen gennem supplerende indskud fra medlemmerne. Ifølge artiklens bestemmelser må spørgsmålet om supplerende indskud forventes taget op til overvejelse ca. hvert 5. år, men intet medlem kan dog af sammenslutningen forpligtiges til at erlægge supplerende indskud.
Herudover kan der træffes aftaler mellem sammenslutningen og de enkelte medlemmer om, at kapital stilles til rådighed i et andet medlems valuta. Baggrunden for denne bestemmelse er USAs ønske om at kunne stille en del af sine ved salg af overskudslagre opsamlede tilgodehavender i lokal valuta i en række lande til rådighed for sammenslutningen. Det land, hvis valuta er på tale, skal give sit samtykke, forinden en sådan aftale kan afsluttes.
Supplerende indskud vil give de indskydende medlemmer et øget antal stemmer i sammenslutningen, hvorimod kapital, som stilles til rådighed for sammenslutningen i henhold til aftale mellem denne og et medlem, ikke vil influere på dettes stemmer.
Artikel IV fastsætter regler for sammenslutningens adgang til (inden for rammerne af dens formål) at disponere over sine midler.
For så vidt angår de midler, der er tilvejebragt ved indskud fra de økonomisk mindreudviklede medlemmer i disses egen valuta til dækning af 90 pct. af deres respektive indskud og disses afkastning, bestemmes det, at de kan anvendes til dækning af administrative omkostninger og, for så vidt det er foreneligt med sund pengepolitik, til betaling af varer og ydelser i de respektive lande, hvorfra midlerne hidrører. Efter aftale med det pågældende medlem kan midlerne dog også anvendes uden for dettes territorium, hvis det er økonomisk og finansielt forsvarligt.
Med hensyn til sammenslutningens adgang til at disponere over midler, der måtte blive tilvejebragt ved supplerende indskud eller ifølge aftale mellem sammenslutningen og et af dens medlemmer, henviser artiklen til de henhørende vilkår, som måtte blive fastsat for sådanne supplerende indskud eller i sådanne aftaler.
Sammenslutningens andre midler kan frit anvendes og veksles af denne.
For så vidt angår de indskud, der af de økonomisk fremskredne medlemmer er erlagt som forskrivninger, bestemmes det, at sammenslutningen skal bringe disse i anvendelse pro rata.
Artiklen indeholder endelig bestemmelser sigtende til at fastholde værdien af tiltrædelsesindskud i et medlems egen valuta.
I artikel V er givet nærmere regler for sammenslutningens virksomhed.
Sammenslutningens midler skal — som altovervejende hovedregel i form af lån — anvendes med henblik på formål af stor udviklingsmæssig betydning. Finansieringen skal finde sted med henblik på gennemførelsen af konkrete projekter, medmindre særlige omstændigheder begrunder en afvigelse herfra. Finansieringsvilkårene skal fastsættes under hensyn til økonomiske forhold i og fremtidsudsigter for det pågældende medlemsområde samt til projektets karakter. Sammenslutningens midler kan stilles til rådighed for regeringerne samt andre offentlige eller private organer og institutioner i medlemslandene og disse tilsluttede territorier samt for offentlige internationale eller regionale organisationer.
Det vil endvidere under visse betingelser falde inden for sammenslutningens virkefelt at optage eller garantere for lån samt at udstede, købe, sælge og garantere for værdipapirer.
Artikel VI indeholder de organisatoriske bestemmelser. Sammenslutningens øverste myndighed er et repræsentantskab sammensat af medlemmernes repræsentanter i Den internationale Bank.
Ledelsen af sammenslutningens almindelige virksomhed påhviler en bestyrelse bestående af de medlemmer af Den internationale Banks bestyrelse, som i denne repræsenterer stater, der både er medlem af banken og sammenslutningen.
Præsidenten for Den internationale Bank skal ex officio være præsident for sammenslutningen og formand for bestyrelsen. Præsidenten forestår sammenslutningens daglige forretninger, herunder ansættelse af fornødent personale; i det omfang det er praktisk gennemførligt, skal bankens tfenestemænd og funktionærer udpeges til samtidig at gøre tjeneste i sammenslutningen.
I artiklen fastsættes afstemningsregler af principielt samme indhold som bestemmelserne om afstemninger i Den internationale Bank og Den internationale Finansieringsinstitution. Hvert oprindeligt medlem tillægges 500 stemmer samt 1 yderligere stemme for hver $ 5.000 af dets tiltrædelsesindskud. Ved tiltrædelsesindskud fra andre end oprindelige medlemmer samt i forbindelse med supplerende indskud vil det antal stemmer, sådanne indskud skal tillægges, blive fastsat af repræsentantskabet. Kapital, som i øvrigt af noget medlem måtte blive stillet til rådighed for sammenslutningen, vil ikke give øget stemmevægt.
Hvor ikke andet udtrykkeligt er fastsat i overenskomsten, træffes beslutninger med et simpelt flertal af de afgivne stemmer.
I henhold til artikel VII kan et medlem nårsomhelst udtræde af sammenslutningen ved skriftlig meddelelse herom til dennes hovedsæde. Endvidere gives der i artiklen bestemmelser om suspension og ophør af medlemskab for medlemslande, der misligholder deres forpligtelser over for sammenslutningen. Artiklen indeholder bestemmelser om afviklingen af et udtrædende medlems rettigheder og forpligtelser over for sammenslutningen.
Endelig indeholder artiklen regler om standsning af sammenslutningens virksomhed, hvorom repræsentantskabet kan træffe bestemmelse ved en med et flertal af samtlige stemmer vedtagen beslutning.
I artikel VIII hjemles sammenslutningen, dens ledelse og personale samme privilegier og immuniteter, som tilkommer Den internationale Bank og Den internationale Finansieringsinstitution.
I medfør af artikel IX kan overenskomsten ændres med virkning for alle sammenslutningens medlemmer ved en med kvalificeret majoritet vedtagen beslutning. I visse tilfælde skal der dog foreligge enstemmighed.
Ifølge artikel X afgøres spørgsmål om overenskomstens fortolkning af bestyrelsen med rekurs til repræsentantskabet. Uoverensstemmelser mellem sammenslutningen og et tidligere medlem eller mellem et medlem og sammenslutningen, efter at dennes virksomhed er standset, skal dog afgøres af en efter visse i artiklen angivne regler udpeget voldgiftsret.
I artikel XI bestemmes, at overenskomsten skal træde i kraft, når stater repræsenterende mindst 65 pct. af sammenslutningens i tillægget til overenskomsten fastsatte indskudskapital på 1 milliard dollars har deponeret deres tiltrædelsesinstrument hos Den internationale Bank.
Forslaget til folketingsbeslutning mødte i folketinget tilslutning fra samtlige partier. Det vedtoges uændret og enstemmigt.