Lovforslaget havde følgende indhold:
§ 1. For så vidt en statsanerkendt arbejdsløshedskasse træffer bestemmelse derom, ydes der som tillæg til understøttelsen til sådanne medlemmer, der i tidsrummet fra 1. oktober 1958 til 31. marts 1959, begge dage inklusive, har været arbejdsløse i mere end 40 dage, af kassen en ekstraordinær hjælp pr. afkontrolleret dag ud over 40 dage på 2 kr. til forsørgere og 1 kr. 30 øre til andre forsikrede i indtil 50 dage.
Når samlevende ægtefæller begge opfylder betingelserne for at oppebære denne hjælp, kan den kun ydes til én af dem. Opfylder de betingelserne samtidig, ydes hjælpen til den af ægtefællerne, der yder det væsentligste bidrag til familiens underhold.
De nærmere regler om ydelse af den ekstraordinære hjælp fastsættes i øvrigt af arbejdsdirektøren efter forhandling med arbejdsnævnets afdeling angående arbejdsløshedsforsikringen.
Klager over, at der er nægtet en arbejdsløshedsforsikret hjælp i henhold til nærværende lov, forelægges arbejdsdirektøren, hvis afgørelse er endelig.
Til hel eller delvis dækning af de af en statsanerkendt arbejdsløshedskasse i medfør af stk. 1 afholdte udgifter til ekstraordinær hjælp stilles af statskassen et beløb af indtil 10 mill. kr. til rådighed for socialministeren til fordeling mellem vanskeligt stillede arbejdsløshedskasser.
§ 2. Denne lov træder straks i kraft.
Ved fremsættelsen af lovforslaget udtalte Alfred Jensen (DK) som ordfører for forslagsstillerne bl. a.:
„Da vort lovforslag om forhøjelse af maksimumssatser, børnetillæg, huslejetillæg og brændselshjælp var til behandling her i tinget den 6. i denne måned, var der enighed mellem forslagsstillerne og ministeren om, at den understøttelse, der gives de arbejdsløse, ikke er tilstrækkelig. Ministeren gjorde opmærksom på, at der ville blive ført forhandlinger om forhøjelse af dagpenge og om forhøjelse af huslejehjælpen. Der ligger heri en erkendelse af, at det, de arbejdsløse får, ikke er tilstrækkeligt. Ingen ved, hvor lang tid det varer, inden der foreligger et resultat fra udvalget, og det var på denne baggrund, jeg rejste spørgsmålet om en ekstra hjælp til de arbejdsløse i denne vinter i lighed med, hvad der i tidligere år er blevet ydet. Da vi i december måned fremsatte vort forslag om en revision af understøttelsessatsernes maksimum, vidste vi ikke, om regeringen i lighed med de 3 foregående år ville komme med et forslag om en ekstra hjælp til de arbejdsløse, men vi forudså dog, at noget sådant kunne blive tilfældet. Nu fremgik det jo af debatten, at regeringen ikke havde sådanne planer, og selv da jeg rejste spørgsmålet om at give en sådan hjælp, medens der blev forhandlet om den almindelige forhøjelse, tav ministeren og udtalte sig overhovedet ikke om, hvorvidt man havde sådanne planer eller havde ført drøftelser i den retning. Det er derfor, vi mener, at de arbejdsløse i år i lighed med tidligere år bør have en ekstraordinær hjælp, og det er på denne baggrund, vi fremsætter det lovforslag, som nu om et øjeblik bliver delt om til medlemmerne."
Lovforslaget behandledes sammen med det af socialministeren i marts fremsatte forslag til lov om ydelse af ekstraordinær hjælp til langvarigt arbejdsløse (se side 319).
Disse lovforslag henvistes efter 1. behandling til samme udvalg, der enstemmigt indstillede socialministerens lovforslag til vedtagelse og det kommunistiske lovforslag, som socialministeren havde taget afstand fra, til forkastelse.
Ved 2. behandling tog Alfred Jensen på forslagsstillernes vegne det kommunistiske lovforslag tilbage efter at have stillet nogle ændringsforslag til socialministerens lovforslag. Det heromhandlede lovforslag var dermed bortfaldet.