Ved loven stilles i overensstemmelse med reglerne i statshusmandslovens § 17, stk. 1, de fornødne midler til gennemførelse af statshusmandsloven til rådighed for hvert af finansårene 1958-59 og 1959-60, for så vidt angår lån af jordfonden i henhold til statshusmandslovens §§ 17, 18, 19 og 20 dog tillige for finansåret 1960-61 af hensyn til den rettidige tilrettelæggelse af afhændelsen af statsjord til overtagelse pr. 1. april 1960.
Uanset at byggeomkostningerne ved opførelse af et statshusmandsbrug ifølge de af det statistiske departement foretagne beregninger var steget med 2,2 pct. i tiden fra 15. august 1956 til 15. august 1957, blev maksimumsbeløbene for byggelån såvel i det fremsatte lovforslag som i den vedtagne lov optaget med de samme beløb som i den året før vedtagne udlånslov (årbog 1956-57, side 164). Ligeledes optoges rådighedsbeløbene i lovens §§ 1 og 2 med samme beløb som i den hidtil gældende udlånslov; derimod er der ved en mindre tilføjelse til § 1, stk. 1, samt ved indsættelse af en henvisning til statshusmandslovens § 50, stk. 2 og 3, i § 2, stk. 1, foretaget en ajourføring af disse bestemmelser under hensyntagen til de ved lov nr. 129 af 16. april 1957 om tillæg til statshusmandsloven gennemførte bestemmelser om lån til el- og vandforsyningsanlæg.
De øvrige bestemmelser i lovens §§ 3-11 er uændrede i forhold til den hidtil gældende udlånslov.
Ved fremsættelsen begrundede landsbrugsministeren forslaget om en så godt som uændret forlængelse af den hidtil gældende udlånslov med, at der i overensstemmelse med de ønsker, der blev fremsat under behandlingen af den ved lov nr. 129 af 16. april 1957 gennemførte tillægslov til statshusmandsloven, var nedsat en kommission til overvejelse af en række spørgsmål vedrørende statshusmandslovgivningen, herunder spørgsmål om ændring af forskellige af de regler om statshusmændenes lånevilkår, som indeholdes i de årlige udlånslove. Kommissionen forventedes at afslutte sit arbejde i foråret 1958, og ministeren fandt det da rimeligt for indeværende år at videreføre lovgivningen efter de hidtil gældende retningslinjer.
Med samme begrundelse fik lovforslaget ved 1. behandling tilslutning fra ordførerne for socialdemokratiet, venstre, det radikale venstre og retsforbundet, mens H. C. Toft (KF) gik imod lovforslaget, idet han ønskede rådighedsbeløbene nedsat og statens udlånsvirksomhed begrænset til oprettelse af nye husmandsbrug i tyndt befolkede dele af Sønderjylland, til oprettelse af brug på indvundne arealer samt til tillægsjord for husmandsbrug, der er for små. Fuglsang (DK) kunne medvirke til lovforslagets gennemførelse, men han var utilfreds med fastholdelsen af såvel maksimums- som rådighedsbeløbenes størrelse.
Efter at et fra kommunistisk side stillet ændringsforslag om forhøjelse af maksimums- og rådighedsbeløbene var blevet forkastet ved 2. behandling, vedtoges lovforslaget ved 3. behandling uændret og enstemmigt med 117 stemmer, idet 25 medlemmer (KF) undlod at stemme.