Lovforslaget var — bortset fra ikrafttrædelsesbestemmelsen — enslydende med de den 26. april 1956 og 10. november 1957 fremsatte tilsvarende lovforslag, jfr. årbog 1954-55, side 514, og 1955-56, side 565.
Ved 1. behandling af det på ny genfremsatte lovforslag udtalte indenrigsministeren:
„Da det tilsvarende lovforslag om den amtskommunale beskatning i sidste folketingsår var til første behandling, udtalte jeg, at en gennemførelse af det ville medføre en så betydelig omlægning af principiel karakter, at det ikke ville være rigtigt at behandle lovforslaget isoleret. Jeg foreslog derfor, at lovforslaget blev gjort til genstand for en nærmere overvejelse i forbindelse med behandlingen af de da foreliggende forslag til en skatte- og udgiftsreform.
Jeg er fremdeles af den opfattelse, at problemerne omkring amtsbeskatningen ikke bør løses isoleret, men tages op til drøftelse på bred basis som led i en samlet revision af beskatningsreglerne, og da regeringen i dette folketingsår ligesom tidligere har fremsat et forslag til en ny kommunal ejendomsskattelov, vil jeg finde det rigtigt, at de med fremsættelsen af venstres lovforslag rejste problemer drøftes i forbindelse med behandlingen af regeringens lovforslag."
Som ordfører for forslagsstillerne takkede Thisted Knudsen (V) ministeren for hans villighed til at deltage i behandlingen af sagen. Ordføreren så imidlertid således på det, „at det ikke kan betragtes som værende et urimeligt krav, at man allerede i den folketingssamling, hvori vi befinder os, sammen med den højtærede indenrigsminister bør gøre et alvorligt forsøg på at få nogle af de farligste og mest urimelige virkninger taget bort fra den nuværende form for den amtskommunale beskatning. Jeg håber derfor, at man i det udvalg, som jeg vil foreslå nedsat om denne sag, vil se bort fra skattereformbestræbelserne og erkende, at dette problem nu er fremme på en sådan måde, at man kun yder retfærdighed ved at forsøge en tilbundsgående løsning af det."
De partiordførere, som derefter havde ordet, udtalte sig på tilsvarende måde om sagen som ved dennes behandling i samlingen 1955-56, idet synspunkterne ikke havde ændret sig siden dengang.
Det udvalg, hvortil sagen henvistes, nåede ikke til ende med sit arbejde, men afgav en beretning, hvori det hedder:
„Udvalget har holdt 3 møder og har herunder haft et samråd med indenrigsministeren.
Udvalget har overvejet spørgsmålet om at søge de senere års betydelige stigning i den amtskommunale skatteudskrivning imødegået ved forhøjelse af det i den kommunale ejendomsskattelovs § 8 omhandlede statstilskud til nedbringelse af den amtskommunale grundskyld. Efter de gældende regler udgør dette tilskud 465 000 kr. for hver fulde promille, landbrugets forrentningsprocent af handelsværdien i det skatteåret nærmest foregående kalenderår har været mindre end 4,3, dog således at tilskuddet ikke kan overstige 20 mill. kr., jfr. lovens § 8, stk. 2.
Foruden at overveje en forhøjelse af størrelsen af de portioner, hvormed statstilskuddet udbetales (de 465 000 kr.), har udvalget været inde på spørgsmålet om en eventuel forhøjelse af den i loven fastsatte procentsats på 4,3, der er bestemmende for, om tilskud skal udbetales, og i bekræftende fald, med hvor mange portioner dette skal ske.
Udvalget har drøftet disse spørgsmål i det nævnte samråd med indenrigsministeren. Indenrigsministeren har herunder erklæret sig villig til senere at forhandle nærmere om eventuelt at søge gennemført et noget større statstilskud til nedbringelse af den amtskommunale grundskyld ved forhøjelse af de portioner, hvormed dette tilskud udbetales efter de gældende regler. Det er herved en forudsætning, at spørgsmålet om, i hvilket omfang og på hvilken måde de amtskommunale udgifter fremtidig skal dækkes ved skatteudskrivning, ikke forinden måtte være løst gennem en mere omfattende revision af de gældende byrdefordelingsregler eller på anden måde.
De socialdemokratiske medlemmer af udvalget kan tiltræde ministerens synspunkt.
Venstres, det konservative folkepartis og det radikale venstres medlemmer af udvalget har under forhandlingerne tilkendegivet, at de anser en væsentlig forhøjelse af det ovenfor omhandlede tilskud og en tilsvarende forhøjelse af det såkaldte „loft" for berettiget, og har erklæret sig villige til at gennemføre en ændring i den gældende lov i overensstemmelse hermed.
Venstres og det konservative folkepartis medlemmer af udvalget fastholder i øvrigt deres principielle synspunkter med hensyn til den amtskommunale beskatning.
Udvalget har ikke kunnet tilendebringe sit arbejde inden folketingssamlingens udløb."