L 89 Lov om ændring af lov om husholdningsskoler og husholdningsseminarier m. m.

Af: Undervisningsminister Julius Bomholt (S)
Samling: 1955-56
Status: Stadfæstet
Lov nr. 106 af 26-04-1956
Bestemmelserne angående statstilskud til husholdningsskolerne har siden 1942 i alt væsentligt svaret til de for højskolerne gældende regler. I forbindelse med den ændring af højskoleloven, der gennemførtes ved lov nr. 133 af 29. april 1955 (årbog 1954-55, side 380) tog man derfor spørgsmålet om en tilsvarende ændring af husholdningsskoleloven op til overvejelse, og i efteråret 1954 — kort tid før højskolelovforslagets fremsættelse i folketinget — modtog undervisningsministeriet henvendelse herom fra Foreningen af Husholdningsskoler og Foreningen af danske Husholdningslærerinder.

De forhold, der begrundede den ved den ny højskolelov gennemførte forhøjelse af statens tilskud til højskolerne og landbrugsskolerne, gør sig ifølge bemærkningerne til forslaget til nærværende lov også gældende for husholdningsskolernes vedkommende: den voldsomme prisstigning siden 1942 har i høj grad ramt også disse skoler især med hensyn til væsentlige, ikke tilskudsberettigede udgiftsposter som vedligeholdelse, brændsel, madvarer og medhjælp. Hertil kommer ligesom for højskolernes vedkommende, at den i 1942 indførte forhøjelse af lønningstilskuddet til 50 pct. af skolernes lønudgifter ikke medførte en tilsvarende egentlig driftslettelse for skolerne, som selv måtte bære halvdelen af enhver stigning på denne post.

Da ministeriet derfor anså det for naturligt og ønskeligt, at husholdningsskolerne fortsat i tilskudsmæssig henseende i alt væsentligt sidestilles med højskolerne og landbrugsskolerne, fremsattes forslaget til nærværende lov, der, bortset fra ganske enkelte afvigelser som følge af skolernes forskellige karakter, svarer til den ændrede højskolelov. Dette gælder således adgang til dispensation fra elevtalskravene, forhøjelse af en række tilskud i forbindelse med en forenkling af løntilskudsberegningen og optagelse af højskolelovens bestemmelser om pensions- og anciennitetsforhold.

Herudover er det fundet administrativt hensigtsmæssigt at indføre lovhjemmel for anvendelse af statslånsbestemmelserne også på husholdningsseminarierne i stedet for som hidtil for disse at være henvist til at søge speciel finanslovshjemmel i hvert enkelt tilfælde, der måtte foreligge.

Endelig er aldersbetingelsen i henseende til opnåelsen af elevunderstøttelse ændret og det pligtige timetal, udover hvilket en husholdningslærerinde skal have en særlig beregnet overtimebetaling, nedsat fra 1 200 til 1 100 timer årlig.

Om lovens nærmere indhold henvises til nedenstående bemærkninger, hvis paragrafhenvisninger, hvor intet andet er anført, gælder loven om husholdningsskoler og husholdningsseminarier m. m.

Der gives ved tilføjelse af et nyt stykke til § 4 mulighed for under særlige omstændigheder at dispensere fra de i §§ 3 og 4 angivne elevtalskrav, forudsat at amtet, egnens kommuner eller en stedlig kreds yder skolen 1/3 af det tilskud, den ville have opnået efter de almindelige tilskudsregler. Staten yder i så fald de resterende 2/3 af det normale tilskud.

Bestemmelsen svarer ganske til høj skolelovens § 6, stk. 4.

Ved en ændring af § 5, stk. 1, ændres alder sbetingelsen for elever, der kan medregnes ved beregning af årselevernes antal, således, at elever nu blot skal være fyldt 17 år inden kursusets afslutning, mens de tidligere skulle være fyldt 17 år inden kursusets begyndelse.

Ændringen, der er anbefalet af husholdningsinspektøren og undervisningsministeriets husholdningsudvalg, er ønsket af både Foreningen af Husholdningsskoler og Foreningen af danske Husholdningslærerinder under henvisning til, at mange unge piger af hensyn til deres videre uddannelse gerne vil tage et husholdningsskoleophold allerede i 16-17 års alderen.

Statstilskuddene forhøjes gennem en række ændringer til § 6.

Grundtilskuddet udgør således efter en ny affattelse af stk. 1, punkt 1, 4 000 kr. forsåvidt angår skoler med højst 30 årselever, 3 000 kr. forsåvidt angår skoler med 31-50 årselever, samt 2 000 kr. forsåvidt angår skoler med 51 årselever og derover.

Bestemmelsen svarer ganske til højskolelovens § 8, stk. 1, punkt 1.

Tilskuddet efter § 6, stk. 1, punkt 2, udbetales efter den nye affattelse med 3½ pct. af værdien af skolens bygninger og inventar. Denne værdi fastsættes af undervisningsministeren på grundlag af en på ministeriets foranstaltning foretagen vurdering af bygningerne m. v. som skoleejendom. Forstander- og lærerboliger medregnes, men ikke grundværdien samt landbrugs- og avlsbygninger. Hvis skolen benytter lejede bygninger, betales halvdelen af en af undervisningsministeren godkendt leje.

Ved ændringen er bestemmelsen påny gjort enslydende med højskolelovens § 8, stk. 1, punkt 2, og den er, forsåvidt angår statstilskuddet til forrentning og vedligeholdelse af bygninger m. v., bragt i overensstemmelse med tekstanmærkning nr. 42 ad finanslovkonto § 20 IV. G. 1. på finansloven for finansåret 1955-56.

Efter en ændret affattelse af § 6, stk. 1, punkt 3, angående tilskud til lærelønninger m. v. ydes dette med 70 pct. (mod hidtil 50 pct.) af skolens kontante udgifter til lærerlønninger, herunder også forstanderlønning, forsåvidt skolen er en selvejende institution, der drives helt for egen regning; i andre tilfælde medregnes ved tilskudsberegningen en for forstanderen i forhold til hendes timetal beregnet løn, svarende til begyndelseslønnen med sædvanlige tillæg for en enelærer på landet.

Bestemmelsen indeholder iøvrigt en forenkling af tilskudsberegningen, idet den tilskudsberettigede mindsteløn fremtidig bliver et fast beløb, svarende til begyndelsesløn med sædvanlige tillæg for enelærere på landet, mens mindstelønnen hidtil har været andenlærerløn med stigende alderstillæg.

Efter ændringen er bestemmelsen enslydende med højskolelovens § 8, stk. 1, punkt 3, dog som hidtil med 2 afvigelser:

1. Fuldt timetal er 960 for husholdningsskolelærerinder, mens det for højskolelærere er 600 (for højskoleforstandere 540).

2. Bestemmelsen indeholder i modsætning til højskoleloven en særlig, i det højere pligtige timetal begrundet regel om forholdsmæssigt beregnet overtimebetaling til lærerinder, der har timer udover et vist maksimum. Dette maksimum er efter ønske fra Foreningen af Husholdningsskoler og Foreningen af danske Husholdningslærerinder nedsat fra 1 200 til 1100 timer.

I det oprindelige lovforslag var forstanderens pligtige timetal i lighed med lærernes fastsat til 960 timer årlig, hvilket svarede til den hidtidige ordning og således også udgjorde en afvigelse fra højskoleloven. Dette ændredes imidlertid under behandlingen i folketinget således, at en forstanders pligtige timetal også i nærværende lov fastsættes til 540 timer årlig.

Ved en ændring af § 6, stk. 1, punkt 4, forhøjes tilskuddet til anskaffelse af undervisningsmateriel fra 35 pct. til 50 pct. af anskaffelsesudgiften svarende til tilskuddet efter højskoleloven.

§ 6, stk. 2-5, angående de af staten ydede direkte alderstillæg til forstandere og lærere er ved en ny affattelse bragt i overensstemmelse med højskolelovens regler herom. Dog har man ved affattelsen af stk. 2 opretholdt adgangen for forstanderne til — uanset timetal — at oppebære fuldt alderstillæg, hvilket svarer til de efter den tidligere lov gældende regler, hvorefter der altid er ydet fulde alderstillæg til forstanderne, selvom de på grund af varetagelsen af forstanderhvervet ikke har kunnet bestride det fulde antal undervisningstimer.

Ved en ny affattelse af §§ 7 og 8 er reglerne om pensions- og anciennitetsforhold — bortset fra en enkelt afvigelse med hensyn til tidspunktet for den nye pensionsordnings ikrafttræden — bragt i overensstemmelse med det tilsvarende afsnit VI i højskoleloven, idet pensionskassen for højskoler og landbrugsskoler med folketingets finansudvalgs samtykke fra 1. april 1954 at regne er udvidet til også at omfatte ledere og lærere ved de godkendte husholdningsskoler. Der er herved skabt en egentlig, tjenestemandslignende pensionsordning for forstandere og lærere ved de pågældende skoler.

De nærmere regler med hensyn til optagelse af medlemmer, beregning af medlemsbidrag, fastsættelse af lønningsindtægt, pensionsberegning og udbetaling m. v. fastsættes i en vedtægt for pensionskassen, der skal stadfæstes af undervisningsministeren, finansministeren og handelsministeren.

Pensionskassen oppebærer tilskud fra statskassen efter nærmere i vedtægten fastsatte bestemmelser.

§ 8 giver nærmere regler for fastsættelse af tjenestealder ved overgang til lærerstilling i folkeskolen eller staten og omvendt ved overgang fra fastansættelse i statens eller folkeskolens tjeneste til tjeneste ved de af nærværende lov omfattede skoler.

Ved ændringer i §§ 12 og 13 er statslånsbestemmelserne for husholdningsskolerne bragt i overensstemmelse med tekstanmærkning nr. 9 ad finanslovkonto § 30 I. C. 1. på finansloven for finansåret 1955-56 og med de for højskolerne gældende regler, og ved en ny § 19 er der skabt hjemmel for at anvende disse bestemmelser også på husholdningsseminarierne.

Ifølge lovens ikrafttrædelsesbestemmelse sker beregningen efter de nye regler første gang for det statstilskud, der beregnes for finansåret 1954-55 og udbetales i finansåret 1955-56. De i loven indeholdte forhøjede lønkrav til skolerne gælder fra 1. april 1955.

Loven anslås at ville medføre en årlig merudgift på ialt ca. 380 000 kr., som følge af de ændrede tilskudsregler. En nærmere specifikation findes i bemærkningerne til lovforslaget.

Lovforslaget fik under behandlingen i folketinget tilslutning fra alle sider som en nødvendig ajourføring i forhold til højskolelovens regler.

Under 1. behandling rejstes dog enkelte spørgsmål om ændringer i lovforslaget. Således fandt Hanne Budtz (KF), at der burde gives adgang til optagelse på husholdningskursus allerede når eleverne var fyldt 16 år, og bl. a. Ingeborg Refslund Thomsen (RV) berørte spørgsmålet om en nedsættelse af forstanderes pligtige timetal.

Efter udvalgsbehandlingen ændredes lovforslaget som ovenfor ved omtalen af § 6, stk. 1, punkt 3, anført, forsåvidt angår forstanderes timetal, mens der ikke skete nogen yderligere nedsættelse af elevernes tilgangsalder.

Lovforslaget vedtoges enstemmigt ved 3. behandling.
Partiernes ordførere
Poul Hansen (Grenaa) (S), Kristian Juul (V), Hanne Budtz (KF), Ingeborg Refslund Thomsen (RV), Ingmar Wagner (DKP) og Alfred Jørgensen (DR)