Ved lov nr. 500 af 20. december 1950 om bortsalg af visse brugte personmotorkøretøjer med ændrings- og forlængelseslove, jfr. lov nr. 319 af 29. oktober 1954 (årbog 1954-55, side 316), er det bestemt, at personer eller virksomheder, der opnår tilladelse til indkøb af et ikke tidligere indregistreret personmotorkøretøj til udskiftning af et ældre personmotorkøretøj, skal lade det ældre motorkøretøj afhænde ved offentligt bortsalg, og at der tilkommer ejeren de første 2 000 kr. af det nettobeløb, som opnås ved motorkøretøjets bortsalg, men kun 75 pct. af den del af nettobeløbet, der overstiger 2 000 kr. Restbeløbet indgår i vejfonden. Hensigten med denne lovgivning er at hindre, at personer, der får tildelt personmotorkøretøjer, får adgang til at indkassere den helt ekstraordinære konjunkturgevinst på brugte personautomobiler, som er en følge af, at landets økonomiske forhold ikke muliggør den fornødne import af personmotorkøretøjer. Efter loven kan det tillades, at også andre personmotorkøretøjer sælges i overensstemmelse med lovens regler; det drejer sig her om køretøjer, der er klausuleret mod videresalg.
Ordningen udløb 1. november 1955, men foresloges af handelsministeren forlænget uændret for et år, idet priserne på brugte personmotorkøretøjer fremdeles lå væsentlig højere, end tilfældet ville være under et frit automobilmarked.
Under sagens behandling i folketinget enedes man imidlertid om — i overensstemmelse med et fra erhvervssammenslutningens brancheforening fremsat ønske — at inddrage klausulerede personmotorcykler, der af ejeren ønskes solgt, under lovens bestemmelser. Dette skete ved, at man gav § 3 i loven af 20. december 1950 følgende affattelse:
„Når videresalg har fundet sted, tilkommer det ved bortsalget opnåede nettobeløb, såfremt dette ikke overstiger for automobiler 2 000 kr. og for motorcykler 500 kr., sælgeren af motorkøretøjet.
Overstiger det ved salget af et personautomobil opnåede nettobeløb 2 000 kr., tilkommer der sælgeren af automobilet 2 000 kr. med tillæg af 75 pct. af det beløb, hvormed nettobeløbet overstiger 2 000 kr. Overstiger det ved bortsalget af en personmotorcykle opnåede nettobeløb 500 kr., tilkommer der sælgeren af motorcyklen 500 kr. med tillæg af 75 pct. af det beløb, hvormed nettobeløbet overstiger 500 kr."
Tidligere lød paragraffen således:
„Når videresalg har fundet sted, tilkommer det ved bortsalget opnåede nettobeløb, såfremt dette ikke overstiger 2 000 kr., sælgeren af motorkøretøjet.
Overstiger det ved bortsalget opnåede nettobeløb 2 000 kr., tilkommer der sælgeren af motorkøretøjet 2 000 kr. med tillæg af 75 pct. af det beløb, hvormed nettobeløbet overstiger 2 000 kr."
Som begrundelse for ændringen anfører det udvalg, der havde sagen til behandling, i sin betænkning:
„Det er overfor udvalget oplyst, at der i øjeblikket henstår ca. 8 000 brugte personmotorcykler, der er købt på indkøbstilladelse siden 1954 og nu af ejerne ønskes afhændet, men som det på grund af den 3-årige salgsklausul ikke har været muligt at få afhændet, fordi salg i klausuleringsperioden kun kan ske til købere med indkøbstilladelse. Ved at muliggøre, at sådanne motorcykler kan sælges på offentlig auktion efter lignende retningslinier som de af loven omhandlede personbiler, vil man formentlig opnå, at de nævnte motorcykler ret hurtigt vil kunne afhændes, hvilket vil kunne betyde, at importen af motorcykler formindskes.
Udvalget er enigt med ministeren om, at det vil være rimeligt at lade de omtalte motorcykler være omfattet af loven ... "
I folketinget foretoges ligeledes den ændring, at loven skal løbe fra 1. december 1955 til 1. december 1956 i stedet for som oprindelig foreslået fra 1. november 1955 til 1. november 1956, hvilket muliggjordes ved gennemførelsen af en kortvarig forlængelseslov, der kun havde gyldighed i 1 måned (jfr. nærmest foregående sag). Man opnåede herved, at der blev bedre tid til sagens behandling og ligeledes vil blive det, hvis spørgsmålet om en yderligere forlængelse af loven melder sig ved begyndelsen af folketingsåret 1956-57. Som hidtil skal loven ved kgl. anordning kunne ophæves før tidspunktet for dens udløb.
Endelig indføjede man i lovforslagets titel ordene „og ændringer i", der ikke fandtes i det oprindelige lovforslag.
Ved lovforslagets 2. behandling vedtoges de stillede ændringsforslag uden afstemning.
Til 3. behandling stillede Tholstrup (DR) ændringsforslag om, at det afgiftsfri beløb for motorcykler, der sælges på auktion efter de foran anførte regler, skulle sættes op fra 500 kr. til 1 000 kr. Ændringsforslaget herom blev forkastet med alle øvrige stemmer mod retsforbundets.
I den ændrede affattelse vedtoges lovforslaget derefter enstemmigt.
Ved fremsættelsen af lovforslaget anførte handelsministeren bl. a.:
„Importen af personautomobiler udgjorde i 1952 ca. 10 600 stk., i 1953 ca. 26 000 og i 1954 ca. 36 000. I de første 8 måneder af indeværende år har importen udgjort knap 21 000 mod godt 26 000 i den tilsvarende periode i fjor. Importen er således dalet noget, hvilket hænger sammen med, at man som et led i valutaforanstaltningerne forrige sommer dels begrænsede tildelingen af automobiler gennem automobilfordelingsnævnet, dels genindførte 80 pct. dollar-præmieringstillægget.
At der uagtet den betydelige import stadig er et stort udækket behov for personautomobiler, fremgår af brugtvognspriserne. Danmarks Automobilforhandlerforening følger til stadighed disse priser og udgiver regelmæssigt lister, der viser, til hvilke priser brugte personautomobiler handles. De seneste undersøgelser over priserne på de regelmæssige automobilauktioner bekræfter, at brugtvognspriserne harmonerer med priserne for det frie indkøb af nye automobiler på dollarpræmieringsbasis. Gennemsnitspriserne for vogne solgt på auktion er ikke undergået nogen væsentlig ændring siden i fjor.
Efter de gældende retningslinier udskifter automobilfordelingsnævnet principielt ikke ældre vogne ved tildeling af nye. Der er dog gjort undtagelse, forsåvidt angår drosker, andre hyrevogne og invaliders vogne, men iøvrigt skal der foreligge ganske ekstraordinære forhold, for at udskiftningen kan finde sted ved tildeling af ny vogn. Lovens regler om salg af vogne, der er undergivet salgsklausul, har i det forløbne år fundet anvendelse for ca. 1 000 vogne.
Da der således stadig er tale om en meget væsentlig overpris ved salget af brugte vogne, og da loven stadig finder anvendelse i et ikke ubetydeligt antal tilfælde, er den foreslået forlænget uforandret i endnu 1 år. Den kan som nævnt i årets løb ophæves ved kgl. anordning; og såfremt forholdene skulle ændre sig, således at der bliver spørgsmål om at fremkomme med indstilling om lovens ophævelse, vil jeg drøfte spørgsmålet i folketingets vareforsyningsudvalg, og indstilling om lovens ophævelse vil kun blive foretaget, såfremt der i udvalget opnås tilslutning hertil."