L 148 Forslag til lov om den amtskommunale beskatning.

Samling: 1954-55
Status: Bortfaldet
Lovforslaget havde følgende indhold:

§ 1. Det beløb, der ifølge det af amtsrådet vedtagne overslag vil være at udskrive som skat til amtskommunen, tilvejebringes dels ved opkrævning af grundskyld og ejendomsskyld efter de for udskrivning af skat til amtskommunen hidtil gældende regler, dels ved udskrivning på de under amtsrådskredsen hørende kommuner, heri dog ikke medregnet de bornholmske købstæder samt Christiansfeld og Nordborg flækker. Den del af det vedtagne udskrivningsbeløb, der således skal pålignes kommunerne, skal i hver amtskommune udgøre et beløb svarende til den på amtskommunens budget optagne udgift til sygehusvæsen, der forudsættes dækket af skatteudskrivningen i det pågældende år.

Til sygehusudgifter henregnes alle anlægs- og driftsudgifter, herunder udgifter til forrentning af og afdrag på lån og til hensættelser til og restitution af fonds til sygehusformål efter fradrag af alle indtægter, herunder tilskud fra den fælleskommunale udligningsfond.

Eventuelle forskelle mellem det i det enkelte regnskabsår på kommunerne udskrevne beløb og det faktisk til sygehusvæsen medgåede reguleres ved fastsættelsen af udskrivningsbeløbet i det påfølgende eller senest det næstfølgende regnskabsår.

Ved fastsættelsen af udskrivningen på kommunerne bortses fra eventuelt statstilskud til nedsættelse af den amtskommunale grundskyld i henhold til § 8 i lov nr. 188 af 20. maj 1933.

§ 2. Den del af amtskommunens skattebehov, der efter reglerne i § 1 skal udskrives på amtsrådskredsens kommuner, fordeles på disse i forhold til de samlede indkomstbeløb i hver enkelt kommune i det foregående skatteår, således som disse indkomstbeløb opgøres til brug ved den mellemkommunale refusion, jfr. bestemmelserne i § 76, stk. 2 a, i lov om offentlig forsorg, jfr. lovbekendtgørelse nr. 311 af 23. september 1954.

Det beløb, som udskrives på den enkelte kommune, indbetales af denne til amtskommunen med en fjerdedel ad gangen, senest henholdsvis den 15. september, 15. december, 15. marts i vedkommende regnskabsår og 15. juni i det følgende regnskabsår.

§ 3. Det beløb, der skønnes fornødent til dækning af den enkelte kommunes tilsvar til amtskommunen i medfør af § 2, tilvejebringes af kommunalbestyrelsen ved forhøjelse af det skattebeløb, som efter kommunens overslag for vedkommende regnskabsår skal udskrives som skat til opholdskommunen. Den heraf følgende forhøjelse af kommunens ligningsprocent benævnes den amtskommunale ligningsprocent og anføres særskilt i skattekvitteringen.

I tilfælde, hvor en skatteyder er pligtig at udrede skat til erhvervskommunen i medfør af kapitel III i lov nr. 28 af 18. februar 1937 vedrørende personlig skat til kommunen, skal der ved de i lovens §§ 27 og 28 foreskrevne beregninger bortses fra den del af opholdskommuneskatten, der svarer til den amtskommunale ligningsprocent.

§ 4. Indenrigs- og boligministeren bemyndiges til' at fastsætte de nærmere regler for gennemførelsen af denne lov.

§ 5. Denne lov har første gang virkning for regnskabsåret 1956-57.

Efter i sin fremsættelsestale at have gjort udførligt rede for lovforslagets formål og indhold samt givet tilsagn om forhandlingsvillighed angående den foreslåede ordnings enkeltheder udtalte Thisted Knudsen (V) som ordfører for forslagsstillerne:

„Vi tilsigter en varig ordning af den amtskommunale beskatning, en ordning, der ikke som den nuværende kan gøres til genstand for megen berettiget kritik, og som blandt mange andre landbruget føler som en uret og en urimelighed, efter min opfattelse med absolut ret.

Jeg vil sluttelig gøre opmærksom på, at vi ved at gennemføre dette lovforslag vil opnå følgende:

1) den amtskommunale beskatning på fast ejendom nedsættes væsentlig;

2) en væsentlig årsag til denne beskatnings altfor stærke stigning vil i fremtiden være fjernet;

3) amtskommunerne vil være ligestillede med købstadkommunerne skattemæssigt set, forsåvidt angår dækning af udgifterne til sygehusvæsenet, som alle i amtskommunen har lige ret til og lige gavn af;

4) det kommunale selvstyre vil være styrket, eftersom udgifterne tilvejebringes af samtlige skatteydere i amtskommunen;

5) valgret og skattepligt vil følges ad.

Udfra disse synspunkter skal jeg anbefale lovforslaget i håb om, at sagen ikke alene vil møde velvilje i det høje ting, men også et sådant mål af forståelse, at realitetsforhandlinger om problemets løsning kan komme i gang."

Lovforslaget nåede ikke at komme til behandling.