L 168 Forslag til lov om ændring af statstilskud til forskellige udgifter vedrørende sundhedsvæsenet.

Af: Indenrigs- og boligminister Johs. Kjærbøl (S)
Samling: 1953-54
Status: Bortfaldet
I forbindelse med forslagene til ny statsskattelov og ny kommuneskattelov, hvorved den fælleskommunale udligningsfond foresloges ophævet, fremsattes tillige en række lovforslag om regulering og forenkling af de gældende regler om offentlige udgifters og indtægters fordeling mellem stat og kommuner. Et led heri udgjorde nærværende lovforslag om ændring af reglerne om tilskud til forskellige udgifter vedrørende sundhedsvæsenet.

Efter de gældende regler er følgende udgifter vedrørende sundhedsvæsenet — udover sygehusudgifterne — genstand for fordeling mellem staten og kommunerne: udgifter til 1) vaccination mod difteri m. v. i henhold til epidemiloven, 2) sundhedsplejersker, 3) lægeundersøgelse af børn, 4) skolelægeordningen, 5) distriktsjordemødre, 6) drift af tuberkulosestationer og 7) drift af tuberkuloseinstitutioner. Statens andel i alle de pågældende udgifter udgør 50 pct., dog således at tilskuddet til tuberkuloseinstitutionerne, bortset fra tuberkulosestationerne, er fastsat til takster i kroner pr. sygedag eller pr. behandling, der ved fastsættelsen i 1952 med tillæg af betalingstaksten, 1 kr. 50 øre, nogenlunde svarede til 50 pct. af de gennemsnitlige udgifter for hele landet.

Da de omhandlede udgiftsområder har nær forbindelse med sygehusvæsenet, og da tilskuddet til sygehusudgifterne er foreslået sat op fra 50 pct. til 60 pct., har man fundet det rimeligt ligeledes at forhøje de nævnte statstilskud til 60 pct. Tilskuddene til tuberkulosebehandling vil kunne ændres efter forhandling med folketingets finansudvalg, og det er — såfremt nyordningen gennemføres — indenrigs- og boligministeriets hensigt at søge finansudvalgets tilslutning til forhøjelse af statstilskuddet til tuberkuloseinstitutioner, således at tilskuddet kommer til at dække 60 pct. af nettoudgifterne. Det vil dog forinden blive overvejet, hvorvidt tilskuddet til tuberkuloseinstitutionerne vil kunne ydes som et led i det almindelige refusionssystem vedrørende sygehusvæsenet.

Den foreslåede forhøjelse af statstilskuddet vil hovedsagelig være af betydning for København, købstæderne og amtskommunerne.

Statskassens samlede udgifter ved en forøgelse af refusionerne fra 50 pct. til 60 pct. på de heromhandlede områder ville for udgiftsåret 1951-52 udgøre ialt ca. 5,3 mill. kr. Merudgiften til tuberkulosehospitaler m. v. er herved beregnet til 3,08 mill. kr. under forudsætning af, at sygedagstaksten sættes til 15 kr. 35 øre pr. sygedag, svarende til den sygedagstakst, der ville have været gældende for de almindelige sygehuse, såfremt de i forslaget til ny sygehuslov anførte tilskudsregler havde fundet anvendelse for 1951-52.

Samtidig med ændringen af reglerne for tilskud til kommunerne er det tanken at yde Københavns kommune, der er den eneste kommune i landet, der driver sindssygehospital, et forøget tilskud til driften af Skt. Hans hospital og de psykiatriske modtageafdelinger på Københavns kommunes hospitaler.

Den nye refusionsordning ville, såfremt den havde været gældende i finansåret 1951-52, have givet Københavns kommune et samlet statstilskud på 16 063 000 kr., hvilket betyder et mertilskud på 5,6 mill. kr.

Lovforslaget henvistes tillige med de samtidig fremsatte skattelovsforslag m. v. til et folketingsudvalg, der ikke afgav betænkning inden folketingsårets udløb.
Partiernes ordførere
Kai Jensen (S), Alfred Bøgh (V), Poul Møller (KF), Bertel Dahlgaard (RV), Alfred Jensen (DKP) og Oluf Pedersen (DR)