Loven har følgende indhold;
§ 1. Til tilvejebringelse af et i Frederikssund kommune beliggende, offentlig tilgængeligt museum, indeholdende dels kunstværker af maleren J. F. Willumsen — i første række kunstværker, der omfattes af et af ham udstedt gavebrev — dels en af ham i henhold til samme gavebrev skænket samling af andre kunstværker og kunstgenstande, kan der af statskassen ydes et tilskud svarende til 2/3 af de med erhvervelse af en grund med påstående bygning for museet forbundne udgifter, dog højst 400 000 kr.
§ 2. Til driften af museet som en Frederikssund kommune tilhørende institution yder staten et tilskud svarende til halvdelen af de årlige driftsudgifter, dog højst 15 000 kr. årlig.
§ 3. Til at forestå museets ledelse og herunder at varetage såvel statens som Frederikssund kommunes interesser nedsættes en særlig bestyrelse bestående af 4 medlemmer, hvoraf Frederikssund kommune vælger 2 repræsentanter, af hvilke den ene beskikkes til formand, og undervisningsministeriet 2 repræsentanter, af hvilke den ene skal være kunstkyndig. I tilfælde af stemmelighed skal formandens stemme være afgørende.
§ 4. Lov nr. 195 af 12. april 1949 om statstilskud til oprettelse og drift af et J. F. Willumsen-museum i København ophæves.
§ 3, der fik en ændret affattelse i folketinget, lød i det oprindelige lovforslag således: „Museet henlægges under en særlig bestyrelse, i hvilken staten er repræsenteret ved mindst eet af undervisningsministeriet udpeget medlem."
Ved lov nr. 195 af 12. april 1949 (årbog 1948-49, side 495) blev der på grundlag af et af maleren J. F. Willumsen udstedt gavebrev af 1. september 1947 tilvejebragt hjemmel for oprettelse af et på Københavns kommunes grund beliggende museum, indeholdende den Willumsen tilhørende samling, dels af egne arbejder, dels af de af ham i årenes løb erhvervede kunstgenstande.
Efter nævnte lov skulle der til museets oprettelse af statskassen ydes et tilskud, svarende til halvdelen af de med erhvervelsen af en grund med bygning forbundne udgifter. Ifølge bemærkningerne til lovforslaget var den samlede udgift hertil anslået til 1 million kr. Til driften af museet, der skulle tilhøre Københavns kommune, skulle staten deltage med 40 pct. af udgifterne, som i bemærkningerne var anslået til 75 000 kr. ialt.
Af bemærkningerne til lovforslaget fremgik iøvrigt, at den med henblik på oprettelsen af et Willumsen-museum nedsatte komité havde givet tilsagn om ved privat indsamling og eventuel foranstaltning af et omfattende landslotteri inden den 1. september 1949 at ville søge tilvejebragt en kapital på ca. 400 000 kr. til erhvervelse af kunstværker af J. F. Willumsen til supplering af den af gavebrevet omfattede samling. Københavns kommune havde gjort tilvejebringelsen af det omhandlede beløb på 400 000 kr. til en betingelse for kommunens medvirken ved museets oprettelse.
I maj 1950 meddelte Willumsen-komiteen undervisningsministeriet, at den ikke ville være i stand til inden den til 1. september 1950 udskudte frist at tilvejebringe den omhandlede kapital. Der førtes derefter en række forhandlinger med Københavns kommune, uden at det lykkedes at finde frem til en ordning, hvorefter museet kunne oprettes i København.
I overensstemmelse med kunstnerens ønske blev der derefter af Willumsen-komiteen rettet henvendelse til Frederikssund byråd angående museets placering i Frederikssund. Efter at det på et møde i undervisningsministeriet i efteråret 1952 var blevet vedtaget at tilvejebringe overslag over udgifterne ved oprettelsen af Willumsen-museet i Frederikssund, afholdtes i sommeren 1953 et nyt møde i undervisningsministeriet, hvorunder det oplystes, at udgifterne ved opførelsen af en tilfredsstillende museumsbygning ville andrage ca. 500 000 kr.
Til grund for dette overslag lå en af arkitekt Tyge Hvass udarbejdet skitse til en museumsbygning, der skulle omfatte en firfløjet karré omkring en gård, men den foranstående bekostning vedrører kun opførelsen af de tre af fløjene, idet opførelsen af den fjerde fløj, der er anslået til 250 000 kr., er tænkt udskudt indtil videre. I de tre fløje, som arkitekten foreløbig tænker opført, vil der være plads til ophængning af 60 hovedværker af Willumsen, som af sagkyndige er betegnet som de fineste af de tilbudte værker, medens resten kan magasineres eller anvendes under skiftende udstillinger.
Til anlægsudgifterne må endvidere henføres udgiften til den nødvendige grund, ca. 70 000 kr.
De årlige driftsudgifter anslås til højst at ville andrage 30 000 kr.
Frederikssund kommune tilbød herefter at lade et Willumsen-museum opføre under forudsætning af, at anlægsudgifterne fordeles med 2/3 til staten og 1/3 til kommunen, idet kommunen under hensyn til sin størrelse ikke i første omgang mente at kunne anvende mere end ca. 200 000 kr. til museets oprettelse. Med hensyn til driftsudgifterne foreslog Frederikssund byråd ligedeling mellem stat og kommune.
På dette grundlag har undervisningsministeriet — efter at J. F. Willumsen ved en tilføjelse til sit gavebrev har godkendt, at Frederikssund kommune kan modtage gaven, samt at tidsfristen for gavetilbudets accept forlænges indtil 1. januar 1955 — under forbehold af lovgivningsmagtens og Frederikssund byråds tilslutning indgået en overenskomst med Frederikssund kommune om oprettelse og drift af museet.
Ifølge denne overenskomst deltager Frederikssund kommune med 1/3 og staten med 2/3 (dog således, at staten højst betaler 400 000 kr. ) af de samlede udgifter ved tilvejebringelsen af 1. etape af en museumsbygning, eventuelt gennem opførelsen af de fornævnte tre fløje. Gennemførelse af yderligere byggeri udskydes indtil videre.
Ved fremsættelsen af lovforslaget anførte undervisningsministeren bl. a.:
„Der kan ikke være grund til for mig her at gentage de tidligere fremførte argumenter for, at staten bør modtage denne værdifulde gave. Jeg vil indskrænke mig til at fremhæve, at der ikke i den mellemliggende tid er fremkommet nye indvendinger eller argumenter, som kan motivere et andet standpunkt end det, de politiske partier dengang indtog. Det må også siges at være glædeligt, at en kunstsamling af så høj karat kan finde plads i provinsen, der jo ikke i forvejen har særlig let adgang til vore bedste kunstværker. I denne forstand finder jeg den nu foreslåede løsning af samlingens problemer lykkeligere end den oprindelig planlagte."
Lovforslaget henvistes efter 1. behandling til et folketingsudvalg, hvis arbejde med sagen resulterede i, at hele udvalget indstillede lovforslaget til vedtagelse med den foran nævnte ændring.
I den ændrede affattelse vedtoges lovforslaget med 118 stemmer mod 2, idet 5 medlemmer afholdt sig fra at stemme. Imod stemte Jensen-Broby (V), der også var gået mod den tidligere lov af 1949, og Oluf Pedersen (DR), som bl. a. udtalte: „Det er ikke afgørende for mig, hvor museet kommer til at ligge — jeg synes forsåvidt, at Frederikssund er en venlig lille by — men jeg er imod, at det er fællesmidler, der anvendes. Museet bør opføres ved frivillige bidrag; den enkelte skal være frit stillet med hensyn til, hvad han vil bruge sine penge til." De øvrige tilstedeværende medlemmer af retsforbundet undlod ligesom også Axel Sørensen (RV) at stemme.