Lovforslaget har til formålet at implementere de initiativer i flerårsaftalen om kriminalforsorgens økonomi fra den 15. december 2021, som kræver lovændringer.
Lovforslaget indeholder for det første et forslag om at indsætte en ny bestemmelse i straffefuldbyrdelsesloven, der har til formål at skabe de retlige rammer for, at udvisningsdømte kan afsone fængselsstraf eller forvaring i et fængsel i Kosovo under afsoningsforhold, der grundlæggende svarer til forholdene i danske fængsler.
Lovforslaget indeholder for det andet et forslag om at revidere disciplinærstraffesystemet.
Lovforslaget indeholder for det tredje et forslag om, at samfundstjeneste skal kunne udføres hos private erhvervsvirksomheder.
Lovforslaget indeholder for det fjerde forslag til ændringer af reglerne om gældssanering og reglerne om eftergivelse af gæld med henblik på at sidestille gæld fra straffeomkostninger med anden gæld.
Lovforslaget indeholder for det femte forslag til ændringer med henblik på, at personer, der har begået svindel m.v. med hjælpepakker, mens straffelovens § 81 d var i kraft, men som på tidspunktet for lovforslagets ikrafttræden endnu ikke har modtaget endelig dom herfor, skal kunne idømmes indtil dobbelt straf – frem for indtil firedobbelt straf – i forhold til den straf, der ville være idømt for tilsvarende forhold, der ikke har baggrund i eller sammenhæng med covid-19-epidimien i Danmark.
Lovforslaget indeholder for det sjette et forslag om at indføre initiativer til imødegåelse af udeblivelse fra afsoning.
Lovforslaget indeholder for det syvende et forslag om at etablere en ny udstationeringsmodel, som forpligter kriminalforsorgen til at tage spørgsmål om udstationering til bopæl med fodlænke eller udslusningsfængsel op for indsatte, der er idømt tidsbestemt fængselsstraf i 6 måneder eller derover.
Lovforslaget indeholder for det ottende et forslag om at indføre strammere økonomiske vilkår for udvisningsdømte indsatte.
Lovforslaget indeholder for det niende et forslag om, at der fremover som udgangspunkt vil skulle ske løsladelse i starten af arbejdsugen (mandag-onsdag).
Lovforslaget indeholder for det tiende et forslag om, at PET lettere kan få adgang til oplysninger om indsatte, som er relevante til varetagelse af PET’s sikkerhedsmæssige opgaver, herunder til brug for bekæmpelse af terrorisme.
Lovforslaget indeholder for det ellevte et forslag om at gøre det muligt for terrordømte indsatte at afsone i samme afdeling i den pågældende afsoningsinstitution uden at overtræde de gældende regler i straffelovens § 79 b om kontaktforbud.
Lovforslaget indeholder for det tolvte et forslag om at skærpe straffen for vold begået mod ansatte i kriminalforsorgens institutioner.
Lovforslaget indeholder for det trettende et forslag om at afskaffe danskbonussen i integrationsloven for selvforsørgede udlændinge, som har bestået Prøve i Dansk 2 eller en tilsvarende eller højere prøve i dansk.
Lovforslaget indeholder for det fjortende et forslag til en konsekvensændring, så det ikke længere fremgår, at uddannelsessøgende ved kriminalforsorgens uddannelse til fængselsbetjent eller transportbetjent kan få højeste fribeløb, når den uddannelsessøgende gennemgår perioder med praktik, der ikke giver ret til uddannelsesstøtte, eller har lønnet orlov fra uddannelsen.
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2022, jævnfør dog stk. 2 og 3.