Formålet med lovforslaget er at gennemføre en række initiativer, der skal øge regelefterlevelsen og mindske risikoen for svig på motorområdet. Det skyldes, at Motorstyrelsen har konstateret en række udfordringer med selvanmelderordningen for biler, der eksporteres, som indebærer, at der udbetales eksportgodtgørelse på et forkert grundlag, ligesom der er konstateret systematisk snyd med eksempelvis toldstyret. Med lovforslaget foreslås det derfor, at
- afskaffe selvanmelderordningen ved eksport af brugte køretøjer,
- indføre et gebyr ved eksport af brugte køretøjer,
- ændre regler for toldsyn ved eksport af brugte køretøjer,
- ændre regler for udbetaling af eksportgodtgørelse,
- ophæve reglen om nedsættelse af registreringsafgift ved første registrering af brugte biler og motorcykler og
- skærpe bødestraffen.
Ovenstående udmønter dele af »Aftale om styrket regelefterlevelse på motorområdet«, som er indgået mellem Socialdemokratiet, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Alternativet og Liberal Alliance den 2. april 2019.
Desuden foreslås en række tilpasninger af reglerne på motorområdet, bl.a. som følge af domme afsagt af Højesteret og EU-Domstolen.