F 7 Hvad kan regeringen oplyse om de økonomiske vilkår såvel for DSB som for A/S Storebælt på baggrund af, at man bygger en 6 kilometers motorvej, som skal stå tom i 3 år, at der er sket en drastisk ændring i konkurrenceforholdene for vejbroen som følge af Vognmandsrutens uforudset store markedsandel og den uventede vækst i løstrailertrafikken, samt at der er risiko for betydelige erstatningskrav efter regeringens forlig med EF om brud på licitationsbestemmelserne?

Af: Margrete Auken (SF) , Tommy Dinesen (SF) , Steen Gade (SF) , Leif Hermann (SF) , Ingerlise Koefoed (SF) , Ebba Strange (SF) og Jens Thoft (SF)
Til: Trafikminister Knud Østergaard (KF)
Samling: 1989-90
Status: Foretaget
Andre medlemmer, der deltog i debatten: Tommy Dinesen (SF).

Ministre: Trafikministeren (Knud Østergaard).

Under forhandlingerne fremsattes følgende:

Forslag om motiveret dagsorden:

D 8. Af Margrete Auken (SF)

Fremsat ............... FF 1437
Forkastet ............... FF 1464

D 8. Af Margrete Auken (SF):

»Folketinget henviser til dagsordenen af 30. marts 1989 og pålægger regeringen at give DSB optimale betingelser for at udnytte den faste baneforbindelses konkurrencemuligheder på godstransporter.

I den forbindelse må sammenkoblingen med de svenske og vesttyske baner sikres, så Danmark deltager i udviklingen af det moderne europæiske jernbanenet.

Samtidig pålægges regeringen at iværksætte en undersøgelse af økonomien i vejforbindelsen på baggrund af de ændrede konkurrencebetingelser og øvrige økonomiske forskydninger.

Undersøgelsen skal afsluttes inden 3 måneder og tilstilles Folketingets Trafikudvalg.

Tinget går herefter over til næste sag på dagsordenen.«

Afstemning:

D 8 forkastet, idet 18 (SF) stemte for, 64 (KF, V, FP, RV, CD og KRF) imod; 37 (S) stemte hverken for eller imod.
Partiernes ordførere
Poul Søgaard (S), Kaj Ikast (KF), Svend Heiselberg (V), Margrete Auken (SF), Ernst B. Schmidt (FP), Arne Melchior (CD), Hans Larsen-Ledet (RV) og Inger Stilling Pedersen (KrF)