Efter 1. behandling henvist til erhvervsudvalget.
Lovforslaget indfører en autorisationsordning for optikere.
Lovforslagets kapitel 1 indeholder reglerne om autorisation, kapitel 2 om autoriserede optikeres rettigheder og pligter, kapitel 3 tilsynsbestemmelserne, kapitel 4 straffebestemmelser og kapitel 5 reglerne om ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser.
Af bemærkningerne til lovforslaget fremgår baggrunden for forslaget:
„For Nordisk Råd blev der i 1963 fremsat et medlemsforslag om ensartede regler for autorisation af optikere. Forslaget blev på rådets 13. session i februar 1965 vedtaget som rekommandation nr. 1/1965, om autorisation af optikere og fik følgende ordlyd:
„Nordisk Råd anbefaler regeringerne at udrede forudsætningerne for indførelse af ensartede regler angående autorisation af optikere samt i tilslutning hertil undersøge mulighederne for en fælles specialuddannelse for denne erhvervsgruppe."
På denne baggrund nedsatte regeringerne et fælles nordisk udvalg, som i september 1970 afgav en betænkning om autorisation af optikere (Nordisk udredningsserie 19/70). ... .
På baggrund af betænkningen vedtog Nordisk Råd på dets 21. session i februar 1973 følgende 2 rekommandationer:
1. Autorisation af optikere (Rek. nr. 2/1973). Nordisk Råd rekommanderer regeringerne i Danmark og Norge at gennemføre en autorisationsordning for optikere i lighed med de forslag, som er blevet fremlagt i Nordisk udredningsserie (NU 1970:19).
2. Nordisk arbejdsmarked for optikere (Rek. nr. 3/1973). Nordisk Råd rekommanderer det nordiske ministerråd at indføre et nordisk arbejdsmarked for optikere i lighed med de forslag, som er blevet fremlagt i Nordisk udredningsserie (NU 1970:19).
Sagen har herefter i Danmark været genstand for forhandlinger mellem de implicerede myndigheder og organisationer, og der er nu enighed mellem disse om etablering af en autorisationsordning. ... .
Lovforslaget er udarbejdet på grundlag af betænkningens forslag og under hensyntagen til lignende autorisationslove indenfor det danske sundhedsvæsen. Lovforslaget indebærer således ikke en eneret for autoriserede optikere til at udøve virksomhed som optiker, men den foreslåede autorisationsordning tilsigter at fungere som en garanti over for offentligheden for forsvarlig høj standard kombineret med en begrænsning i de autoriserede optikeres arbejdsområde, derved at visse optikerydelser kun må ske efter lægeordination, og med at der alene kan ydes offentligt tilskud til briller m. v. leveret af en autoriseret optiker.
For den person, der i dag udøver virksomhed som optiker, men som ikke vil kunne autoriseres som sådan, vil retsstillingen efter lovens ikrafttræden være den, at han fortsat i samme omfang som hidtil kan drive forretning m. v. som optiker, idet han ikke underkastes de begrænsninger i arbejdsområdet, som vil komme til at gælde for den autoriserede optiker, men at der til gengæld ikke vil kunne ydes tilskud fra det offentlige til briller m. v., udført af den pågældende, og at han ikke vil kunne drage fordel af den reklame m. v., der måtte komme til at ligge i anvendelsen af betegnelsen autoriseret optiker.
For så vidt angår de uddannelseskrav, der vil blive stillet som betingelse for meddelelse af autorisation, bemærkes, at optikere, der har aflagt svendeprøve efter 1. januar 1954, hvor faget blev anerkendt som fag i lærlingelovens forstand, samt optikere, der har gennemgået den erhvervsfaglige grunduddannelse til optiker, umiddelbart kan anses som berettiget til autorisation. Det samme gælder optikere omfattet af de overgangsregler, der blev fastsat i forbindelse med, at optikerfaget blev anerkendt i 1953, nemlig personer, der gennem beskæftigelse eller selvstændig virksomhed i mindst 5 år forud for 1. januar 1954 kan dokumentere, at de behersker den for faget afgørende viden og færdighed. Endvidere er det fundet rimeligt, at personer, som ikke omfattes af denne overgangsregel, men som på det tidspunkt, da faget blev fagligt anerkendt, var under uddannelse som urmager og optiker (Københavnsområdet) eller som urmager med oplæring i optik (provinsen), opnår adgang til autorisation under forudsætning af, at de i mindst 5 år forud for lovens ikrafttræden har været beskæftiget med optik i væsentligt omfang.
Ved lovforslagets udarbejdelse er der taget hensyn til muligheden af at gennemføre eventuelle kommende direktiver fra de europæiske fællesskaber vedrørende optikeres etableringsfrihed m. v. i medlemslandene ... ."
Erhvervsudvalget afgav ikke betænkning over forslaget.