Efter 1. behandling henvist til udvalg på 17 medlemmer: Henry Møller, Clara Munck, Lis Møller, Adam Møller (formand), Evan Jensen, Foged, Ib Thyregod (næstformand), Jørgen Andersen, Rigmor Christensen, Samuelsen, K. Axel Nielsen, Lis Groes, Th. Mikkelsen, Ejner Nielsen, Søgaard, Holm Tved og Poul Dam.
Efter loven bortfalder det hidtil gældende krav om forhåndstilladelse til offentlige indsamlinger. Efter den hidtil gældende indsamlingslov, der er fra 1934, kunne en offentlig indsamling som hovedregel kun finde sted, hvis der var givet tilladelse fra en af de myndigheder, der var nævnt i loven. Det krævedes endvidere, at indsamlingens formål var af velgørende karakter eller havde almen interesse. Efter den nye lov, der træder i kraft den 1. januar 1972, er det tilstrækkeligt, at en offentlig indsamling anmeldes til politiet, inden den iværksættes. Justitsministeren fastsætter regler om den kontrol, som skal udøves med anvendelsen af de indsamlede midler. Efter den nye lov må offentlige gade- og husindsamlinger ikke finde sted. Det samme gælder indsamling ved anvendelse af kædebreve. Der er dog gjort den undtagelse, at foreninger m. v., som i en længere årrække med justitsministeriets tilladelse har afholdt offentlige gade- eller husindsamlinger, fortsat, én gang om året, kan foretage en sådan indsamling til det formål og i samme form og udstrækning, hvortil tilladelse senest er givet. Indsamling til støtte for politiske partier er ikke omfattet af loven. Offentlige gade- og husindsamlinger ved personlig eller telefonisk henvendelse må dog ikke finde sted. Bestemmelse af, hvad der er offentlig defineres i lovens § 1, stk. 2, sådan, at en indsamling er offentlig, såfremt opfordring til at yde bidrag rettes til andre end personer, der er indbyderne personlig bekendte, eller som har særlig tilknytning til de personer eller institutioner, til hvis fordel indsamlingen sker. Efter lovens § 5 gælder loven ikke indsamlinger af brugte ting af ringe værdi, indsamlinger, der udelukkende finder sted ved indendørs gudstjenester eller møder, og som forestås af vedkommende kirkesamfund eller mødearrangør samt indsamlinger gennem dagblade til almenkendte, velgørende institutioner, såfremt der af det indsamlende blad gives kvittering til bidragyderne gennem offentliggørelse af bidragslister og der fra de modtagende institutioner gives kvittering, som offentliggøres af bladet.
Ved 1. behandling fik lovforslaget stort set en velvillig modtagelse. Uden for ordførernes række talte Jens Foged (V). Han var ret kritisk over for lovforslaget og ønskede især afklaret, hvornår lokale indsamlinger blev betragtet som ikke offentlige.
I det nedsatte udvalgs betænkning hedder det om lokale indsamlinger:
„På baggrund af bestemmelsen i lovforslagets § 1, stk. 2, har udvalget med justitsministeren drøftet spørgsmålet om, i hvilket omfang lokale indsamlinger må anses for ikke-offentlige og dermed undtaget fra lovforslaget. Ministeren har givet udtryk for, at spørgsmålet om, hvorvidt en indsamling er offentlig, må afgøres på grundlag af et samlet skøn over, om der er iværksat indsamling blandt andre end personer, der har særlig forbindelse med indbyderne eller indsamlingsformålet. Hvor det drejer sig om indsamlinger inden for et begrænset lokalt område, vil dette skøn ofte falde ud til, at sådanne indsamlinger ikke kan betragtes som offentlige. Hvis der f. eks. er tale om indsamling til et formål, som må formodes at have bred tilslutning i befolkningen inden for det pågældende område, må henvendelse kunne rettes til beboerne inden for området, uden at indsamlingen derved bliver offentlig.
Afgørelsen af, om en indsamling er offentlig, vil dog i sidste instans henhøre under domstolene."
Endvidere hedder det om frivillig entré ved udendørsmøder:
„Justitsministeren har endvidere oplyst over for udvalget, at der efter hans mening ikke foreligger offentlig indsamling, hvis arrangørerne af et udendørs møde opfordrer publikum til at erlægge et passende beløb (frivillig entré) som modydelse for deltagelsen i mødet, såfremt formålet med opfordringen alene er at få dækket omkostningerne ved mødet."
Det nedsatte udvalg indstillede forslaget til vedtagelse uændret.
Ved 2. behandling meddelte Jens Foged (V) uden for ordførernes række, at han ikke kunne medvirke til forslaget.
Ved 3. behandling blev lovforslaget vedtaget med 148 stemmer mod 1 (Jens Foged).