Efter 1. behandling henvist til udvalg på 17 medlemmer: Adam Møller, Langkilde, Poul Schlüter, Knud Østergaard, Per Federspiel, Arne Christiansen [formand], Jens Frandsen, Helge von Rosen [næstformand], Bilgrav-Nielsen (fra 25/11 Skovmand) Erik Hansen (Ålborg amt), Per Hækkerup, Jørgen Peder Hansen, Lysholt Hansen, Frode Jakobsen, Ivar Nørgaard, Teichert og Gert Petersen.
Ved loven forøges antallet af udenrigsministeriets afdelinger fra de hidtidige 4 til 7.
Den nye struktur fremgår af en ny affattelse af udenrigstjenestelovens § 2, som herefter har følgende ordlyd:
„§ 2. Udenrigsministeriet består af følgende 7 afdelinger: den økonomiske afdeling, handelsafdelingen, afdelingen for internationalt udviklingssamarbejde, den politiske afdeling, retsafdelingen, administrationsafdelingen samt presse- og kulturafdelingen. Endvidere omfatter udenrigsministeriet en rejseinspektør, protokollen og arkivet. Herudover er til udenrigsministeriet knyttet en rådgiver i folkeret."
For at opfylde lovens krav om, at hver afdeling ledes af en udenrigsråd, har det — som det fremgår af ministerens fremsættelse — været nødvendigt at søge oprettet to nye udenrigsrådstillinger. Oprettelsen af de to nye stillinger modsvares af nedlæggelse af to viceudenrigsrådstillinger.
Der indsættes en bestemmelse om, at der kan knyttes kontraktansatte specialmedarbejdere (der ikke er underkastet forflyttelsespligt) til afdelingen for internationalt udviklingssamarbejde. Dette er en formalisering af en allerede igangværende udvikling.
Beløbsrammen for kontorholdstilskud til valgte konsularembedsmænd forhøjes. Forhøjelserne skønnes ikke umiddelbart at ville medføre merudgifter.
Herudover indeholder loven en række redaktionelle ændringer, som for en stor del skyldes den nye tjenestemandslovgivning.
Loven bygger på en betænkning, afgivet i 1968 af udenrigsministeriets såkaldte strukturudvalg. Det bemærkes dog, at den nævnte betænkning indeholdt en række andre forslag, som ikke var medtaget i lovforslaget.
Lovforslaget fik ved 1. behandling i folketinget tilslutning fra alle ordførerne. Enkelte af disse ønskede dog nogle spørgsmål nærmere belyst i et udvalg. Således ønskede Per Hækkerup (S) bl. a. oplysning om, hvorfor visse forslag fra strukturudvalget ikke var medtaget. Skovmand (RV) ønskede bl. a. en nærmere uddybning af de administrative forhold i afdelingen for internationalt udviklingssamarbejde (DANIDA).
I den af folketingsudvalget afgivne betænkning siges det bl. a.:
„... I samrådet med udenrigsministeren er bl. a. drøftet de administrative forhold i afdelingen for internationalt udviklingssamarbejde (DANIDA), herunder de problemer, der opstår i forbindelse med forflyttelsespligten for en del af DANIDAs medarbejdere. Da lovforslaget ikke i sig selv fastsætter regler for forholdet mellem de forflyttelsespligtige og ikke-forflyttelsespligtige medarbejdere, vil udvalget finde det hensigtsmæssigt, at den videre debat om disse spørgsmål føres i forbindelse med behandlingen af det den 2. december fremsatte lovforslag om internationalt udviklingssamarbejde...." (Se herom nedenfor nr. 130).
Ingen begærede ordet ved lovforslagets 2. og 3. behandling, som fandt sted uden mellemliggende udvalgsbehandling.
Lovforslaget vedtoges ved 3. behandling uforandret og enstemmigt med 126 stemmer.